2006 végéig 300 kilométer autópályát akar az SZDSZ

Vágólapra másolva!
Az SZDSZ továbbra is ragaszkodik a kampányban hangoztatott autópálya-építési tervéhez. A párt azt akarja, hogy az eredetilag elképzelt közúthálózat-fejlesztés valósuljon meg. A gazdasági miniszter optimista tervei szerint 2006-ig 300 kilométer autópálya épülne.
Vágólapra másolva!

"Ha azt akarjuk, hogy Magyarország továbbra is fontos célpont legyen a befektetők számára, akkor fejlesztenünk kell a közúti infrastruktúra hálózatunkat" - jelentette ki Kuncze Gábor, csütörtöki, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján. Az SZDSZ elnöke közölte, hogy a szabad demokraták nem álltak el a kampányban hangoztatott autópálya-építési tervüktől, és ragaszkodnak ahhoz, hogy az eredetileg elképzelt közúthálózat-fejlesztés valósuljon meg.

Hozzátette: a jövőre meginduló autópálya-építések mellett fontos, hogy a kormány kiemelten foglalkozzon a további szakaszok építésével. A cél az, hogy a kormányzati ciklus végére Szeged, Pécs, Debrecen, Nyíregyháza és Miskolc autópályán, vagy autóúton jól megközelíthető legyen. Szólt arról, hogy a befektetések ösztönzéséhez, a munkahelyek védelméhez, illetve az elmaradott térségek felzárkóztatásához is szükséges a közúthálózat fejlesztése.

Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter elmondta, hogy optimista, ugyanakkor nem nagyon derülátó terveik szerint 2006 december 31-ig körülbelül 300 kilométer új autópályát adnak át, és az ugyanabban az időszakban további, 500-570 kilométer sztráda, illetve gyorsforgalmi út építése lesz folyamatban.

A miniszter a felsorolt városokig megépülő autópályákon túl célként fogalmazta meg a határszakaszok gyorsforgalmi utakkal való elérését, új folyami átkelőhelyek létesítését a Dunán és a Tiszán, illetve a sugárirányú útszerkezet hátrányait enyhítő gyűrű- és harántirányú útkapcsolatok fejlesztését. Elmondta: idén a folyamatban lévő munkákat folytatják és a 2004-ben induló jelentős volumenű új építkezéseket készítik elő.

Csillag elmondta: jövőre indítják el az Európai Unió Kohéziós Alapjából is támogatható, nagy volumenű beruházásokat, 2005-ben pedig - a beruházások folytatása mellett - az országos közúthálózat kiemelt fenntartási és felújítási programját hajtják végre. A közlekedési tárca vezetője beszámolt arról, hogy a kormányzati ciklus utolsó évében befejezik a nagy projektek egy részét és előkészítik a gyorsforgalmi utak újabb szakaszainak építését.

Elmondta: az idei évre biztosított csaknem 80 milliárd forintból folytatják 38 darab kiemelt fejlesztési projekt építését, valamint az M30-as autópálya Emőd és Miskolc közötti szakaszának munkálatait, befejezik az M9-es autópálya 6-os és 51-es számú főútja közötti szakaszt és a Duna-híd építését, illetve előkészítik további autópályák létesítését. Csillag kérdésre válaszolva közölte: Magyarország 2006-ig mintegy 150 milliárd forint támogatást kaphat útépítésre az Európai Uniótól.

A MÁV mozdonyvizsgálataival kapcsolatban elmondta: várhatóan külföldi segítséget kapnak az érintett járművek tengelyeinek ellenőrzésére, így a tervezettnél hamarabb helyreállhat a vasútközlekedés. Hozzátette: a tárcánál szakértői bizottság alakult a helyzet nyomon követésére és kezelésére. Csillag István egyelőre nem tudott választ adni arra, hogy mekkora veszteséget okozna a vasúti társaságnak, ha a jelenlegi előrejelzéseknek megfelelően, a mozdonyok 30 százalékán kellene tengelycserét végrehajtani.