Koalíciós vita a négyes metró miatt

A koalíciós partner szocialisták megkérdezése nélkül nyilatkozta Demszky Gábor főpolgármester, hogy a kormánynak kell fizetnie a metróépítést. Az MSZP ráadásul nem ért egyet Demszkyvel, a közlekedési ügyekben illetékes, egyébként MSZP-s Vajda Pál főpolgármester-helyettes szerint van pénze a fővárosnak a metróra.

Demszky Gábor főpolgármester kedden kijelentette, hogy szerinte a kormánynak kellene átvállalnia a négyes metró építési költségeit, a főváros a metróra félretett pénzt más, közlekedéssel kapcsolatos kiadásokra költené. A javaslattal azonban egyelőre csak a fővárosi szabad demokraták értenek egyet. Bőhm András, az SZDSZ frakcióvezetője szerint mivel a jelenlegi tervek szerint már hosszabb nyomvonalon épülne a metró, mint ahogyan azt korábban tervezték, a főváros nem tudja állni a költségeket. A korábbi szerződés szerint a kiadások 40 százalékát fizetné a Városháza, 60 százalékát az állam. Mivel a jelenlegi tervek szerint 270 milliárd forintba kerülne a négyes metró, az önkormányzatra eső rész most 110 milliárd forint lenne, a főváros viszont csak 30 milliárd forint metrópénzzel rendelkezik.

Gy. Németh Erzsébet, az MSZP fővárosi frakcióvezetője szerint a kormánnyal kell tárgyalni arról, hogy mekkora részt tud vállalni az állam a metróberuházásból. A szocialisták ragaszkodnak ahhoz, hogy egyeztetett koalíciós álláspontot képviseljen a városvezetés, mielőtt tárgyalóasztalhoz ülne a kormánnyal. Egyelőre azonban még nem egyeztetett Demszky Gábor az MSZP-vel.

Gy. Németh szerint a négyes metróval kapcsolatban sok mindent mond a főpolgármester, ami nem biztos, hogy megalapozott. Annak ellenére, hogy egyebek mellett a hosszabb nyomvonalra hivatkozik, a közgyűlés még nem döntött arról, hogy a Bosnyák térig meghosszabbítsák a metrót. Ha olyan rossz helyzetben van a főváros, hogy nem tud semmit vállani az építkezés költségeiből, akkor azon is el kell kezdeni gondolkodni, hogy kell-e hosszabb nyomvonalon építkezni - mondta Gy. Németh.

Vajda Pál, közlekedési ügyekért felelős szocialista főpolgármester-helyettes szerint is először a kormánnyal kellene tárgyalni. Szerinte nem igaz, hogy a fővárosnak erre nincs pénze, hiszen metróépítéssel a főváros már három éve intenzíven fogalkozik. Tavaly 13 milliárdot költött a főváros az építkezéssel kapcsolatos kiadásokra - mondta Vajda. A főpolgármester-helyettes ugyanakkor egyetértett a hosszabb nyomvonal tervével, mert így olcsóbban lehetne megépíteni az alagutat.

Deutsch Tamás, a fővárosi Fidesz frakcióvezetője szerint Demszkynek szemmel láthatóan az a problémája, hogy a négyes metró pénzbe kerül. Úgy látja, a főpolgármester felvetése megint alátámasztja azt, hogy nem akar valójában metrót építeni, csak a metró-vitában érdekelt. Ha valóban az a szándéka, hogy induljon el a metróépítés, és az építkezésben a főváros és a kormány anyagi részvételével kapcsolatban van új javaslata, feltehetőleg nem a nyilvánosságon keresztül üzeni ezt meg, hanem a szakértői konzultációk után kialakult egyetértésről tájékoztatta volna a nyilvánosságot - mondja Deutsch.

A korábbi, még az Orbán-kormány által felmondott, 1998-as szerződés szerint a főváros a metróépítés költségeinek 40 százalékát állta volna a kormány 60 százalékával szemben. Azóta azonban új helyzet állt elő: olyan hitelajánlatot adott az Európai Beruházási Bank Rt. a metróra, hogy a fővárosi önkormányzatnak nem kell megelőlegeznie a források egy részét - mondta Bőhm András. Az EIB még decemberben adott támogatási ajánlata szerint a bank a metróberuházáshoz 875 millió euró hitellel járul hozzá, 25 éves futamidővel.

KAPCSOLÓDÓ CIKK