Ron Werber a választásokról és a tanulmányáról

Vágólapra másolva!
Ron Werber szerint az MSZP azzal nyerte meg a 2002-es országgyűlési választásokat, hogy aktivistái "kimentek az utcára", ugyanis az emberek nem csak a tv képernyőjén keresztül akarnak találkozni a politikusokkal. Kovács László szerint a Fideszt az zavarja, hogy Ron Werber kampánya eredményes volt.
Vágólapra másolva!

A szocialista párt volt kampánytanácsadója pénteken, egy a 2002. évi választások tapasztalatait elemző tanácskozáson, Egerben elmondta: a kampányt megelőzően meg kellett küzdenie azzal az MSZP által megfogalmazott prekoncepcióval, amely szerint Magyarországon nem alkalmazhatók a Nyugat-Európában használt kampányeszközök.

Kifejtette, óvták az utcai kampánytól, mondván, az régi rossz emlékeket idéz fel, illetve az MSZP részéről úgy vélekedtek, hogy különböző módon kell megközelíteni a Budapesten, a kisebb vidéki városokban, illetve a falvakban élő választókat.

Hétfőn ismertté válhat a Werber-tanulmány/itthon/20030228repassy.htmlSzekeres tárgyalna a Werber-tanulmányról/itthon/20030227harminc.html

Értékelése szerint ennek az ellentéte bizonyosodott be, hiszen valamennyi településen közérthető üzenetekre van szükség, amelyek eligazítják az embereket abban, hogy mit kínálnak az egyes politikai pártok. A továbbiakban felhívta a figyelmet arra, hogy különbséget kell tenni a negatív kampány és a politikai ellenfél szisztematikus démonizálása között.

Mint mondta, az a negatív kampány, amely például az MSZP Tények és hazugságok című szórólapján jelent meg, vagyis amikor állítások és számadatok segítségével fogalmazták meg az uralkodó politikai erőkkel szembeni kritikájukat, alkalmazható eszköz.

- Ezzel szemben a politikai ellenfél lehazaárulózása vagy A Viktor című könyv szerzője esetében megfogalmazott "le kellene lőni, mint egy kutyát" kijelentés, illetve az uralkodó politikával szemben állók számára a kötél ajánlgatása a szisztematikus démonizálás kategóriája, amely veszélyt jelent a demokráciára - mondta Ron Werber. Hozzátette: ez utóbbi jelenség lassan eltűnik Magyarországon, és a politikai kampányok egyre inkább intellektuális konfrontációvá válnak.

Ron Werber a tanácskozáson óvott a sajtó szerepének túlértékelésétől, mert - mint mondta - nem igaz az a közvélekedés, hogy a sajtó határozza meg a politikai trendeket. Példaként említette, hogy az amerikai sajtó az Egyesült Államokban a legutóbbi elnökválasztás előtt - néhány kivételtől eltekintve - egyöntetűen Al Gore-t támogatta, mégis Bush lett az elnök.

Kérdésre válaszolva a szakember elismerte, hogy a reményeket meghaladó első forduló után, amelyet megelőzően "a Fidesz az összes elkövethető hibát elkövette", az MSZP a második fordulóban majdnem elveszítette a választásokat. Ennek okaként azt jelölte meg, hogy a Fidesz által indított "rágalomhadjáratban" közöltek - például a nagyarányú gázáremelésről szóló fenyegetés - megijesztették a szegényebb rétegeket.

Arra a kérdésre, hogy elvállalná-e a Fidesz kampányát, közölte: a választások óta történtek tükrében erre ma már határozott nemmel felel.