Kevesebb pénz jut budapesti útépítésre

Vágólapra másolva!
20 milliárd forintot különített el a főváros a 4-es metró építésére. A fővárosi MSZP ragaszkodott az elkülönített számla fenntartásához, az SZDSZ ezt elfogadta - hangzott el a Budapest idei költségvetéséről tartott tájékoztatón. A tervezettnél 8 milliárd forinttal több támogatást kap majd a BKV, ezen kívül a főváros fizeti a nagykörúti villamosbeszerzést és a 2-es metró felújítását is, ami további közel 100 milliárd hozzájárulást jelent a társaság kiadásaihoz. Út- és hídfelújításra lényegesen kevesebbet tudnak költeni az idén.
Vágólapra másolva!

Jelentősen megszorított költségvetést fogadott el a főváros az idén - mondta a főpolgármester csütörtöki sajtótájékoztatóján. Demszky Gábor kijelentette: elsődleges feladatnak azt tekintették, hogy a törvényi kötelezettségeknek meg tudjanak felelni, és az általános feladatokat - például a kerületi önkormányzatok, hivatalok működtetését - el tudják látni. Bár a helyben maradó SZJA 5-ről 10 százalékra emelkedett, nagyon sok adókötelezettség növekedett, és kiestek plusz bevételek is, ezért 2003-ban elsősorban a város működőképességének fenntartását kell biztosítani - mondta.

Forrás: ORIGO
Forrás: ORIGO

A szocialisták módosító javaslatai miatt az eredeti előirányzataihoz képest 35 milliárd forintnyi plusz kiadás került be a költségvetésbe. Ebből 20 milliárd a 4-es metróra félretett külön költségvetési előirányzat. A számla elkülönítéséhez a fővárosi MSZP-frakció ragaszkodott addig, amíg nem zárulnak le a 4-es metró építési költségeinek megosztásáról folyó tárgyalások a kormánnyal. Bár korábban Demszky és Atkári János pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes is azt mondta, hogy a főváros elköltötte azt a 30 milliárdot, amit a metróra tettek félre, most közölték: a főváros elkötelezett a metróépítés mellett. A számla elkülönítése nem politikai presztizskérdés, a 4-es metró kapcsán elsősorban az a kérdés, hogy a kormány mennyit hajlandó vállalni a költségekből - mondta Demszky az [origo]-nak.

A szocialista kérések nagy része valós igényeket elégít ki, de ennek a 35 milliárdnak a bevételi oldalon meg kell teremteni a párját - mondta Demszky. Ezt részvényeladásokból és vállalati értékesítésekből fogják fedezni, ezekről azonban nem árult el részleteket a főpolgármester.

A kormánnyal három fontos kérdésről tárgyal a főváros márciusban: az egyik a 4-es metró, amelynek finanszírozásáról teljesen új megállapodást kell kötniük; a kormánynak és a fővárosnak is meztelenre kell vetköznie, hogy kiderüljön, milyen forrásaik vannak erre a célra - mondta a főpolgármester.

Villamosra költik a metrópénzt/itthon/20030304villamosra.html

A másik kérdés a BKV normatív támogatási rendszerének átalakítása, a közlekedési vállalatot sújtó, korábbi intézkedések fölszámolása. Demszky Gábor példaként említette, hogy az Orbán-kormány idején a HÉV kevesebb támogatást kapott, inkább az elővárosi vasutakat támogatták. A főváros eredetileg 20 milliárdot szánt volna a BKV-ra, de ezt 8 milliárddal megemelték, amiből 5 fejlesztésre, 3 működtetésre megy. Ehhez jönnek még hozzá olyan beruházások, mint a villamostender, és a 2-es metró felújítása, a két beruházás összege együttesen megközelíti a 100 milliárd forintot. Atkári János a villamostenderrel kapcsolatban azt mondta: a pályázatot még nem zárták le, nincs döntés. Ugyan a beszerzési ár is fontos eleme a döntésnek, de ez csak az egyik tényező, figyelembe kell venni olyanokat is, mint a járművek amortizációja, szervízigénye -tette hozzá. Ezek összevetésével derül ki, hogy melyik a legkedvezőbb ajánlat.

A harmadik fontos kérdés Budapest gazdasági mozgásterének a bővítése. Demszky szerint a mostani helyzetben az önkormányzatok csak nagyon kis részben rendelkezhetnek az általuk megtermelt forrásokkal.

Forrás: ORIGO
Forrás: ORIGO

Amire kevesebb pénz jut idén, mint tavaly, az az út- és hídfelújítás: a tavalyi 7,8 milliárd helyett 4,6 milliárd forint. Csökkent az önkormányzati lakások felújítására felhasználható pénzösszeg is: 44 millió helyett 41 millió forint lesz. Pénzügyi befektetésekre tavaly 1,4 milliárdot fordítottak, most 10 millió forint jut erre a célra. Többet - a tavalyi 2 helyett 5,1 milliárdot - fordítanak viszont a szennyvízcsatornák építésére. Intézményi felújításokra a tavalyi 275 millió helyett idén 464 milliót költenek. A főváros összkiadás 275 milliárd forint volt tavaly. Ez az összeg az idén 370 milliárdra emelkedett.

Fotó: Barakonyi Szabolcs