160 millió forintos leütési áron kelt el Munkácsy Mihály A baba látogatói című festménye a hétvégén Budapesten, egy árverésen. A licitálás 60 millió forintról indult. A képet egy magánszemély vásárolta meg, aki telefonon adott megbízást.

Rekordot döntött a magyar aukciózás történetében 160 millió forintos leütési árával Munkácsy Mihály egyik festménye a Mű-terem Galéria budapesti árverésén. Az elsőséget tavaly december óta Gulácsy Lajos Régi instrumentumon játszó hölgy című alkotása tartotta, amely tavaly 95 millió forintért talált új gazdára.

Forrás: Mű-terem Galéria
fotó: Mű-terem Galéria

A baba látogatói című Munkácsy-alkotás a legértékesebb műremek, amely a második világháború óta felbukkant a magyar műkereskedelemben; sorsát ezért óriási érdeklődés kísérte: a Budapest Kongresszusi Központ legnagyobb terme zsúfolásig megtelt az árverésen.

A képet - amely korábban a Magyar Nemzeti Galéria állandó kiállításán volt látható - a magyar állam képviseletében Görgey Gábor kulturális miniszter tavaly novemberben adta vissza - három másik Munkácsy-művel egyidejűleg - az eredeti tulajdonosoknak: az auschwitzi koncentrációs táborban meggyilkolt Vida Jenő műgyűjtő Dél-Amerikában élő örököseinek.

Ez a festmény volt Munkácsy Mihály első szalonképe, amelyet az 1870-es, illetve az 1880-as években divatos és széles körben korszerűnek tartott új stílusban, a naturalizmus eszközeit is felhasználva készített el. Az utánozhatatlan "Munkácsy-zsáner" egy, a XIX. század vége Párizsának nagypolgári ízlésével berendezett szalont ábrázol.

Annak idején, amikor 1879-ben a Párizsban élő, kitüntetésekkel elhalmozott, ünnepelt Munkácsy megfestette zsánerképét, az mindjárt külföldi gyűjtőé lett. Henry Hilton dúsgazdag műgyűjtő "szinte még nedvesen" vitte Amerikába a nagyméretű olajképet, amely csak az 1920-as években került vissza Magyarországra. Előbb Wertheimer Adolf vásárolta meg, majd Vida Jenő tulajdona lett.

A nagyközönség elsőként 1944 februárjában, a festő 100. születésnapjára rendezett kiállításon láthatta, amelyre már Vida Jenő kölcsönözte három másik Munkácsy-művel együtt. A második világháború zűrzavara után a festmény a Magyar Nemzeti Galériába került, ahol a ’80-as évek közepén a külföldről hazalátogató Vida-örökösök felfedezték.

A festményeket a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal védetté nyilvánította, így azokat nem lehet kivinni Magyarországról. A Mű-terem Galéria árverésén 221 tételre lehetett licitálni., köztük egy Munkácsy-kompozíciós vázlata, amelyet 28 millió forintért ugyanaz a magánszemély vett meg, mint aki a rekordösszegű megbízást adta - mondta Virág Judit, a galéria társtulajdonosa.