Meghosszabbítják a sorompócsere-programot

Vágólapra másolva!
A kormány három évvel kiegészíti az idén lejáró sorompócsere-programot, a MÁV-nak pedig felül kell vizsgálnia idei üzleti tervét, és 500 millió forint erejéig előre kell vennie a balatoni nyaralóhelyeken lévő vasúti átjárók vizsgálatát.
Vágólapra másolva!

A vasúti átjárók biztonságosabbá tételéről Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter beszélt hétfőn a parlamentben, napirend előtt. A tárcavezető a múlt csütörtöki, 33 halálos áldozatot követelő siófoki tömegszerencsétlenség kapcsán jelentette ezt be.

A baleset napján Szalay Gábor a gazdasági tárca államtitkára elmondta, hogy 1479 hasonló fénysorompós vasúti átkelőhely van Magyarországon. Egy átkelő átalakítása csapókaros átkelővé 20-30 millió forintba kerül. Jelenleg is folynak átalakítások, az erre kijelölt 250 fénysorompós átkelőből eddig 210-et alakítottak át.

Udvari László, a MÁV Rt. elnöke elmondta, hogy a miniszter kezdeményezésére a MÁV Rt. saját forrásából a pályarekonstrukcióra fordítandó keretből csoportosítja át az 500 millió forintot. Udvari emlékeztetett arra, hogy a balesetet követően kiadott miniszteri utasítás értelmében a szintbeni vasúti-közúti átjárók adatainak feldolgozása alapján a korábban készült veszélyességi sorrendet aktualizálni kell. Az aktualizált adatok alapján meg kell határozni a legkritikusabb szintbeni vasúti-közúti átjárókat, és javaslatot kell tenni a legindokoltabb helyeken a kereszteződés biztonságát javító intézkedésekre, a beruházások előzetes költségeire.

Az 500 millió forintot az eredeti vasúti sorompócsere-program felgyorsítására, illetve a biztonsági folyamatok felmérésére fordítják. Ha a felmérés eredménye azt mutatja ki, hogy a biztonsági intézkedések meghaladják az előirányzott összeget, akkor annak előteremtésére minden bizonnyal már kormányzati lépést is kell tenni.

A MÁV elnöke szólt arról, hogy a vasúti reform kormányelőterjesztésnek lesz egy önálló fejezete a vasút közlekedés biztonságára, és ettől remél átfogó, hosszabb távú finanszírozási megoldást a probléma kezelésére. Udvari László szerint a vasúti-közúti átjárók ügye nem csak a vasút kérdése, hanem utalva az 1993-ban hozott vasúti közlekedési biztonsági programra, több tárcát, hatóságot és az egész autóközlekedési társadalmat érintő ügy is.