Szólhatna az autó, ha jön a vonat

Vágólapra másolva!
Elképzelhető, hogy egy magyar találmányt felhasználva hangjelzés is figyelmeztetheti majd az autósokat a vonat érkezésére az átjárókban - mondta hétfőn a parlamentben Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter. A terv megvalósításához minden autóba vevőkészülék és minden kereszteződéshez mágneses jeladó kellene.
Vágólapra másolva!

Egy terv szerint a vasúti átjárók előtt, az útburkolat alá helyezett mágnesek adnának jeleket az autóknak, melyekben egy zsebrádió méretű jelfogó hívná fel a sofőr figyelmét arra, hogy kereszteződés közelében jár - mondta Nagy Béla, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főosztályvezető-helyettese. A jeladó-mágneseket idáig a Bakonyban lévő vasúti átjárókban próbálták ki, de elképzelhető, hogyha az alkalmazásuk mellett döntenek, akkor az autópálya-feljárók és a veszélyesebb kereszteződések közelében is felszerelik majd azokat.

Nagy szerint az elképzelést csak úgy lehetne megvalósítani, ha az ország összes vasúti átjáróját ellátnák jeladó mágnesekkel, mivel ha csak néhány kereszteződésben lennének jeladók, az összezavarná a figyelmeztető hanghoz szokott autósokat. Tovább nehezíti a terv megvalósítását, hogy csak akkor lenne értelme mágneseket telepíteni, ha az autósok többsége beszerelné a jelfogó egységet a kocsijába, erre viszont nem lehet kötelezni őket. A minisztérium egyelőre semmilyen álláspontot sem alakított ki a találmánnyal kapcsolatban.

Meghosszabbítják a sorompócsere-programot/itthon/20030512meghosszabbitjak.html

Nagy elmondta, hogy a közeljövőben nagyobb fényerejű, ki nem égő diódák elhelyezésével, és több csapórúd felállításával szeretnék biztonságosabbá tenni a vasúti kereszteződéseket. Csillag István hétfőn 500 millió forint átcsoportosítását javasolta a sorompócsere-program felgyorsítására a MÁV-nak. Ebből 25-30 csapókaros sorompót lehetne építeni. Magyarországon körülbelül hatezer vasúti kereszteződés van, és ebből összesen hatszázat szereltek fel csapókaros sorompóval és fénysorompóval.