Az Energia Klub civil szervezet szerint túl olcsó az orosz TVEL - a paksi atomerőmű vezetése által hétfőn elfogadott - ajánlata a sérült fűtőelemek kiemelésértől. A társaság úgy véli, a költségek egy részét az atomerőmű magára vállalta. Aszódi Attila miniszteri biztos ezzel szemben azt mondja, az ajánlatban szereplő ár reális és azért ilyen alacsony, mert az oroszok olcsó és egyszerű technológiával dolgoznak - írja a Népszabadság.

A paksi atomerőmű miniszteri biztosa szerint az orosz TVEL cég megbízásával a jobb ajánlatot tevő jelentkező kapott lehetőséget a kárelhárításra. Aszódi Attila szerint az orosz ajánlat a vállalási ár, a műszaki paraméterek, a határidő és a referenciák terén is kedvezőbb volt annál, mint amelyet a francia vetélytárs adott a 3. blokkban bekövetkezett súlyos üzemzavar következményeinek orvoslására - írja a Népszabadság.

Az Energia Klub környezetvédő szervezet a TVEL ajánlata mellett szóló paksi döntés után azt közölte, hogy a munkához képest irreálisan alacsonynak tartja az egymilliárd forintos árat. Ámon Ada, a szervezet vezetője elmondta a lapnak, az összeg alig a kétszerese annak, amennyibe a tisztítótartályban rekedt, használhatatlan fűtőelemek pótlása kerülne, így aligha lehet elegendő a beszorult elemek kiemeléséhez és a hibák kijavításához szükséges munkálatokhoz. Az Energia Klub úgy véli, hogy a költségek egy részét valójában az atomerőmű vállalja (áthárítva az áramfogyasztókra), a TVEL-nek pedig csak szakértői díjat fizetnek.

A miniszteri biztos szerint azonban reális a TVEL ajánlatában szereplő ár, mivel egyszerű eszközökkel, jórészt manuálisan tervezik megoldani a feladatot. Az orosz cég drága robotok helyett manipulátorok (hosszú fémkarokra erősített szerszámok) segítségével dolgozik majd, és csak pár olcsó eszközt - például acélkapszulákat - kell legyártani.

Az Energia Klub szerint megdöbbentő dolgokat találhatók abban a részletes jelentésben, amelyet a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség (NAÜ) készített az áprilisi üzemzavarról készített, és a napokban hozták nyilvánosságra. Ámon Ada kiemelte: a 68 oldalas dokumentumban legalább 50 oldalon csak az erőműben tapasztalt műszaki és biztonsági hiányosságokat sorolják fel. A jelentésből kiderült, hogy nem a biztonság, hanem a gyorsaság volt a fő szempont - mondta a civil aktivista. Mivel egyes esetekben az erőmű belső szabályzatait is megszegték, a szervezet várhatóan feljelentést tesz - írja a Népszabadság.