Tompa Anna válaszol a fel nem tett kérdésekre

A törvény mely drogokat tiltja?

 A törvény által tiltott kábítószerek főbb csoportjai: opiátok (heroin, morfin stb.), kokain, amfetaminok (pl. Ecstasy, Speed), kannabinoidok (marihuana, hasis), hallucinogének (LSD, meszkalin, gomba hatóanyagok  pl. psilocybin, PCP). A kabítószerek közé sorolhatunk azonban számos, altató és fájdalomcsillapító gyógyszert (pl. központi idegrendszeri depresszánsok, ide tartoznak a barbiturátok és a benzodiazepinek), továbbá az ún. szipuzáshoz használható szerves oldószert (pl. ragasztókban használt toluol, triklóretilén, hexén, heptán, észterek, metiletilketon stb.).

A drog tényleg élvezetet nyújt egy ideig? (Csibe 16)

Igen, és ez a drogra való rászokás legfőbb oka. Az ún. pszichoaktív szereknek ugyanis közös tulajdonsága, hogy használatuk pozitív élményt, jutalmat, ajándékot okoz, ami az ismételt használatot erősíti. A kábítószer fogyasztással a szervezet egy olyan állapotba kerül, hogy ha megszűnik az anyag bevitele, a szervezet az új helyzetet hiányreakciókkal reagálja le. A fizikai függőség (dependencia) velejárója, hogy a kábítószer megvonás súlyos elvonási tüneteket okoz, és ezek a tünetek sokszor ellentétesek a szer hatásaival. A heroin pl. igen erős fizikai dependenciát okoz.
Emellett a kábítószer használatával együtt járó elfoglaltság, társaság, viselkedési mód oldja a szorongást és egyben unaloműző is. A dohányzáshoz és a játékszenvedélyekhez hasonlóan, a kábítószer fogyasztással együtt járó magatartásforma is az agyban örömérzetet okozó anyagokat szabadít fel, és ez kellemes közérzetre vezet. Ez a magatartás már önmagában is megteremheti az igényt a drogéhség kialakulására (ez az ún. pszichés dependencia, ami pl. a kokain, amfetaminok esetében a hozzászokás fő oka).

Más helyen (más előadótól) azt hallottam, hogy napjainkban a boltokból beszerezhető táplálékokból fizikai képtelenség a szükséges vitamin- és ásványi anyag-mennyiséget bejuttatnunk a szervezetünkbe. (Az ott jelzett mennyiségek - pl. szükséges B-vitamin mennyiség naponta vs. táplálékaink B-vitamin tartalma - többszörösei az ember testtömegének!) Mi tehát a valóság? (1stet)

A napi vitamin és fehérje szükséglet bőven beszerezhető a boltokban kapható élelmiszerekből. Pl. 1 csirkemell roston + zöldsaláta, 2 pohár tej és egy szelet barna kenyér egy 50 éves nőnek elegendő.


A mozgásról az írott szövegváltozatban olvashatunk-e? Ön szerint egy 50 éven felüli nő mozgásigénye, ajánlott mozgása mennyi?  (Szabóné Margó)

Személyenként változó, de egy egészséges nőnek naponta 5 km séta, 10 km kerékpározás vagy 1 km futásnak megfelelő mozgásigénye van átlagosan. 5 km-t otthon is lehet sétálni, pl. 4 órás nagytakarítás alatt.

Vajon hogy lehetséges, hogy a fejlődő világ, minden életre hátrányos jellemzője ellenére, népességrobbanással fenyegeti a világot? (Porubszky József)

Csak bizonyos testsúly csökkenés alatt áll be a szaporodási képtelenség. Ez pedig nem befolyásolja a népesedési mutatókat, hiszen születés szabályozás nem működik.

Professzorasszony említette, hogy nem szerencsés a különböző vitaminkészítmények szedése tabletta formájában. Mi a véleménye a Béres-cseppről?  (Anna)

A Béres készítmények sokfélesége miatt erre a kérdésre nem tudok válaszolni.

A tej és a szója hatásairól szeretnék érdeklődni. Sokat lehet hallani, hogy egészséges, de sokszor azt is, hogy egészségkárosító. Érdemes-e, kell-e tenni annak érdekében, ha valaki tejérzékeny, azaz felnőtt korban nem "bírja" a tejet? (Juhász Katalin)

Sokan érzékenyek a tejre és az többnyire hasmenésben mutatkozik meg. Ezen egyének számára a fermentált tejtermék és a sajtok fogyasztása ajánlott, mint fontos kalcium forrás. A szója az egyik legértékesebb növényi fehérje forrás, jól helyettesíti a húsféleségeket.

Előző
Következő