Több tízmillió tonna útalapként jól felhasználható kohósalak, bányameddő hever szanaszét az országban. Nálunk gazdagabb országokban régóta kötelező a felhasználásuk, de a magyar gyakorlat egészen más. Tucatszámra nyílnak az épülő autópályák mentén a kavics-, homok- és agyagbányák ott is, ahol karnyújtásnyira tornyosulnak a beépíthető salakanyagok, melyeket felhasználhatnának az építkezéshez.
A most kezdődő nagy sztrádaépítési program az utolsó lehetőség az ipari hulladékok hasznosítására. Ezzel megszabadulhatnánk a környezeti kockázatot jelentő salakhegyektől és megspórolhatnánk a rekultiválásukhoz szükséges milliárdokat is. "Az utolsó pillanatban járunk, azonnal cselekedni kell" - mondta Erős György, aki miniszteri biztosként évek óta irányítja a mecseki uránbányászat rekultivációs munkáit.
A hulladékhasznosításhoz változtatni kellene a hatályos jogszabályokon, az útépítésnél már a tervezéskor elő kellene írni, hogy az adott térségben ipari kőzet áll rendelkezésre, tilos felhasználni természetes kőzetet - mondta Horvölgyi Lajos, a Nemzeti Autópálya Rt. igazgatója.