Bemutatták Kecskeméten az AWACS-rendszert

Vágólapra másolva!
A NATO légi korai előrejelző és vezetési programjáért felelős szervezet, a NAPMO által működtetett, AWACS elnevezésű repülőgép-fedélzeti riasztó és irányító rendszert mutatták be a döntéshozó, döntéselőkészítő szervezetek, köztük a honvédelmi, külügyi, pénzügyi és gazdasági tárcák képviselőinek hétfőn Kecskeméten, a katonai repülőtéren.
Vágólapra másolva!

A bemutató célja az, hogy a döntéshozók megismerkedhessenek a repülőgépre szerelt rádiólokációs technikai eszközökkel, és információkat cseréljenek arról, hogy Magyarország mikor csatlakozhat a NAPMO-hoz - mondta el a Magyar Honvédség vezérkari főnöke.

A csatlakozás elvi alapját az adja, hogy a honvédelmi miniszter 1999 novemberében eljuttatta erre vonatkozó szándéknyilatkozatát a NATO főtitkárához - mutatott rá Szenes Zoltán altábornagy. Megítélése szerint a jövő évben már megteremtődnek a technikai feltételek, és a hazai jogszabályok, például a légiközlekedési törvény szükséges módosításai után, 2006. január 1-jén Magyarország csatlakozni tud a légtér védelmének biztonságát nagymértékben növelő rendszerhez.

Rámutatott: ugyanakkor a rendszerhez való csatlakozás után nem kell fenntartani a jelenlegi légimegfigyelő-rendszerek létszámát, és nem kell olyan nagy összeget fordítani fejlesztésükre sem, mint az most szükséges.

"A magyar vállalatok részt vehetnek az AWACS-gépek, eszközök technológiai cseréjében, így a csatlakozásnak magyar gazdasági kihatásai is lesznek, például a magyar elektronikai iparban is" - tette hozzá Szenes Zoltán.

Gary Winterberger vezérőrnagy, a NATO AWACS-erőinek parancsnoka arról szólt, hogy ezzel a programmal sok átfedést el lehet kerülni, és a csatlakozott, illetve a csatlakozni kívánó országoknak nem kell saját műszaki, technológiai fejlesztéseket megvalósítaniuk, ugyanakkor meglévő képességeikkel gazdagítják a rendszert.

A berendezés műszaki képességeinek érzékeltetésére elmondták: ennek a rendszernek az alkalmazása esetén nem fordulhatott volna elő az a világszerte nagy port felvert esemény, amikor Moszkva főtere szomszédságában leszállt egy német sportrepülőgép, amely előzőleg ki tudott kerülni a légi megfigyelés látóköréből, mivel ez a technika a rendkívül alacsonyan repülő eszközöket is "szemmel tartja", a földi radarok által nem érzékelhető jeleket is képes fogni.