Lezuhant egy gyakorlógép - két pilóta meghalt

Nem lehet katapultálni a JAK-52-es kiképző repülőgépből, mert ez egy egyszerű, légcsavaros kisrepülőgép, az utazósebessége mindössze óránként 190 kilométer. El lehet hagyni a gépet repülés közben, mert ejtőernyők vannak, de használatukhoz bizonyos sebesség és magasság szükséges - mondta az [origo]-nak Gál István ezredes, a Magyar Honvédség volt vadászpilótája. 

A baleset körülményeit egyelőre vizsgálják, egy hónapot is igénybe vehet a baleset okának megállapítása. A volt vadászpilóta szerint elképzelhető, hogy műszaki hiba miatt a gép kormányozhatatlanná vált, vagy leállt a motorja. Az időjárási viszonyok (például köd) is szerepet játszhattak a balesetben, illetve elképzelhető, hogy a gép olyan felhőzetbe repült, amiből a pilóta nem tudta kihozni a gépet. A balesetet okozhatta a pilóták fegyelmezetlensége is, ez azonban a legkevésbé valószínű, hiszen két tapasztalt pilótáról van szó.

Az orosz eredetű, román gyártmányú JAK-52-est 1994 óta alkalmazzák kiképzésre a honvédségben, halálos áldozattal járó balesetre mindeddig nem volt példa Magyarországon. Jelenleg 12 darab JAK-52-es van a honvédség tulajdonában. A gépet alapfokú kiképzésre és a műrepülés oktatására használják. Nyugat-Európában sok magánszemély vásárol ilyen típusú repülőgépet.

Az alsószárnyas repülőt egy 360 lóerős, 9 hengeres csillagmotor hajtja. Utazósebessége óránként 190 kilométer, de óránként 200-250 kilométeres repülésre is képes.