Utak épülhetnek a kohászati salakból

Vágólapra másolva!
Több tíz millió tonna kohászati salakot használhatnak fel útépítésekre a kivitelezők, ha a parlament elfogadja azt a törvényt, amely lehetővé teszi annak felhasználását. Az ipari melléktermékkel fontos nyersanyag pótolható jutányos áron, másrészt eltűnnének az évtizedek alatt felgyülemlett kohósalak hegyek.
Vágólapra másolva!

Erős György, a gazdasági tárca miniszteri biztosa elmondta: az elmúlt fél évszázadban Dunaújvárosban, Diósgyőrött és Ózdon sok tízmillió tonna kohósalak halmozódott fel, és bár a kohászati hulladék feldolgozása megkezdődött, de látványos eredményekről nem lehet beszélni. Az uniós csatlakozás jogharmonizációs folyamatában rendeződött a vas- és acélkohászati salakok felhasználhatósága, az erre a célra alakult Hulladékhasznosítók Országos Egyesülete a három kohászati céggel a kohászati salak továbbhasznosítását tekinti elsődleges feladatának.

Szakemberek szerint a kohókból, acélkemencékből korábban kikerült "másodlagos hulladék" kiválóan felhasználható útépítésekre, és a várható törvényi felhatalmazás alapján az autópálya-építésben érdekelt cégek ezzel a lehetőséggel élnek is - tette hozzá Erős György.

Ózdon mintegy 8 millió tonna, Diósgyőrött 2,5 millió tonna salak feldolgozása lehetséges, és mint Káli Sándor, Miskolc polgármestere megjegyezte: a szállítási távolságok rövidsége miatt a kivitelezőknek vélhetően megéri, hogy az M3-as autópálya Debrecenig, illetve Nyíregyházáig tartó szakaszának, valamint az M30-as Miskolcot elkerülő részének építéséhez ózdi, diósgyőri salakot használjanak fel.