Évek óta kiszúrnak az autóra váró mozgássérültekkel

Vágólapra másolva!
Több sebből is vérzik a mozgáskorlátozottak közlekedési támogatásának rendszere. Nyolc éve nem emelkedett például az autóvásárláshoz adható támogatás összege: ma is legfeljebb 300 ezer forintot kaphatnak a mozgássérültek, csakúgy mint 1995-ben. Ráadásul a támogatásra is éveket kell várni, miközben a rendszer magában hordozza a visszaélések lehetőségét is.
Vágólapra másolva!

A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) már évek óta szorgalmazza a szociális tárcánál, hogy alakítsák át a mozgássérült emberek által igénybe vehető közlekedési kedvezmények rendszerét. A mozgáskorlátozottak a jelenlegi szabályok szerint támogatást kérhetnek autó, illetve kerekesszék vásárlásához, gépjármű átalakításához. Emellett a különleges parkolási engedélyen kívül jár nekik anyagi segítség közlekedési többletköltségeikhez is.

A MEOSZ elnöke szerint különösen sok probléma van az autóvásárláshoz járó támogatások igénybe vételével. Dr. Hegedűs Lajos az [origo]-nak elmondta: az egyik legnagyobb gond az, hogy 1995 óta nem változott a támogatás összege. A vásárláshoz akkor is a jármű értékének legfeljebb 60 százalékát, összegszerűen pedig maximum 300 ezer forintot kaphattak az erre jogosult mozgáskorlátozottak. 1995-ben még egy új autó árának akár egyharmadát is lehetett ebből fizetni, ma azonban legfeljebb a tizedére elég - jegyezte meg Hegedűs, aki kifogásolja azt is, hogy az autók átalakítására (például a váltó cseréjére) is legfeljebb 30 ezer forintot lehet kapni, pedig a legegyszerűbb munkák is legalább 120 ezerbe kerülnek.

A MEOSZ-elnök szerint a másik súlyos probléma az, hogy az autóvásárlási támogatást csak azok vehetik igénybe, akik nem lépnek túl egy bizonyos jövedelemkorlátot. A szabályok szerint ugyanis az, akinek jövedelme meghaladja a mindenkori minimálnyugdíj 2,5-szeresét (jelenlegi érték szerint 54500 forintot), az kiesik ebből a körből. Hegedűs szerint azonban mindez azzal jár, hogy ha valaki a rokkantsági segély mellett akármilyen kevés pénzt hozó munkát is vállal, akkor azzal már túl is lépi ezt a jövedelemkorlátot.

A MEOSZ-elnök szavaiből az derül ki, hogy a jelenlegi gyakorlat ördögi körként működik: a jogszabályok szerint ugyanis az autóvásárlási támogatások megítélésénél éppen azokat kell előnyben részesíteni, akik dolgoznak - ők azonban a munkájukból származó nagyobb jövedelmük miatt eleve kiesnek a jogosultak köréből.

Mindezeket tetézi, hogy ha valakinél meg is állapítják azt, hogy jogosult a támogatásra, akkor is legalább nyolc évet kell várnia, míg megkapja az utalványt - állítja Hegedűs Lajos. A MEOSZ elnök elmondása szerint idén mintegy 5300 utalványt adtak ki, miközben a jogosultak száma meghaladta a 40 ezret.

A jogosultságot a háziorvos állapítja meg, az autóvásárlási támogatásról szóló igényt ezt követően kell beadni a helyi települési önkormányzathoz, amely továbbítja azt a megyei közigazgatási hivatalba, ahol döntenek az igények rangsorolásáról. (Hegedűs elmondása szerint a szabályok szerint előnyben kell részesíteni azt, aki dolgozik, vagy például fogyatékos gyermeket nevel.) Ha pedig valaki végre megkapja az utalványt, akkor beválthatja azt az autókereskedésekben.

Forrás: ORIGO
Évekig tartó sorban állás

A közlekedési támogatások ügyével foglalkozott az Állami Számvevőszék (ÁSZ) is, amelynek idén novemberben lezárult vizsgálata is a MEOSZ-elnök által említettekhez hasonló kifogásokat fogalmaz meg. Az ÁSZ emellett felhívja a figyelmet arra a problémára is, hogy vannak olyanok, akik még 1994. január elseje előtt szereztek jogosultságot, a közben megváltozott jogszabályi környezet (módosult többek között a mozgáskorlátozottság fogalma) miatt azonban azóta sem jutottak hozzá a támogatáshoz. Csak Budapesten több mint 100 olyan mozgássérült van, aki ebbe a körbe tartozik, azaz legalább tíz éve vár az utalványra.

Az ÁSZ azt javasolja a kormánynak, hogy alakítsa át a jelenlegi rendszert, és egyúttal gondoskodjon arról, hogy a várakozók megkaphassák a nekik járó támogatást. A számvevőszék szerint ez mintegy 10 milliárd forintos kiadással járna.

A MEOSZ-elnök elmondása szerint ők már 1999 óta folyamatosan kérik az illetékes tárcát - jelenleg ez az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium -, hogy alakítsa át a támogatási rendszert. Hegedűs hozzátette: konkrét jogszabálymódosítási javaslatokat is letettek a minisztérium asztalára, változás azonban azóta sem történt.

A MEOSZ azt szeretné, ha az autóvásárlási támogatás összegét a mindenkori minimálbér 12-szereseként határoznák meg. Ez jelenleg 600 ezer forint. Emellett azt javasolják, hogy szűnjön meg az ördögi kört teremtő jövedelmi korlát. Javasolják továbbá azt, hogy ne a háziorvos végezze el a jogosultságot igazoló vizsgálatot, hanem az Országos Orvosszakártői Intézet szakemberei. Ezt azért tartják szükségesnek, hogy elejét vegyék az esetleges visszaéléseknek.

Mint arra ugyanis az ÁSZ-jelentés is felhívta a figyelmet, a háziorvos és a beteg közötti bizalmas viszony miatt megkérdőjeleződhet az ilyen vizsgálatok megalapozottsága. Ráadásul a jelenlegi szisztéma szerint ha a háziorvos egyszer megadja a jogosultságot, akkor azt a továbbiakban eljáró önkormányzat, illetve közigazgatási hivatal nem bírálhatja felül.

A 2003-at a fogyatékosok évének meghirdető ESZCSM fogyatékosügyi osztályán az [origo] megkeresésére azt közölték, hogy jelenleg dolgoznak a közlekedési támogatások rendszerének átalakításán. Azt nem tudni, hogy konkrét változás mikorra várható, egyelőre ugyanis csak nem nyilvános tervezetek készültek el a tárcánál. Az ÁSZ elnöke és Kökény Mihály egészségügyi miniszter között zajló leváltás értelmében ugyanakkor az biztosnak tűnik, hogy az ESZCSM egy teljesen új rendszert akar kialakítani. Kökény megfogalmazása szerint ugyanis a jelenlegi kereteken belül már nem valósítható meg a szükséges átalakítás.

Pethő András