A magyar légitársaság járataira is vonatkozik az az amerikai rendelet, amely szerint egyes gépeket csak akkor fognak beengedni az Egyesült Államok légterébe, ha azokon speciálisan kiképzett fegyveres őrök is vannak. A Malév már egyeztet a magyar hatóságokkal arról, miként tud megfelelni az új amerikai szabálynak. Fegyveres őröket csak akkor kell alkalmazni, ha az amerikaiak úgy ítélik meg, hogy a gép terroristák kezébe kerülhet.

Az amerikai belbiztonsági miniszter, Tom Ridge hétfőn jelentette be, hogy vasárnap hatályba lépett a külföldi repülőjáratokra vonatkozó új biztonsági rendelet. A jogszabály értelmében az Egyesült Államok kötelezheti az országba tartó repülőjáratokat üzemeltető légitársaságokat, hogy a gépek fedélzetére kiképzett, fegyveres őröket vegyenek fel. Az őrökről a légitársaságnak vagy az adott ország hatóságainak kell gondoskodniuk.

A szabályozás személyszállító és tehergépekre is vonatkozik, továbbá azokra a járatokra is, amelyek csak áthaladnak az amerikai légtér felett. Az amerikaiak csak akkor kérnék a légimarsalloknak nevezett biztonsági őrök alkalmazására a társaságokat, ha olyan hírszerzési információk kerülnek a birtokukba, hogy az adott járatot terroristák el akarják téríteni. Ha a légitársaság a felszólítás ellenére nem lenne hajlandó fegyveres őröket engedni a fedélzetre, akkor az Egyesült Államok megtiltaná, hogy a gép belépjen az amerikai légtérbe.

A Malév már megkezdte az egyeztetést a felügyeleti és rendvédelmi szervekkel arról, hogy milyen formában tudnak megfelelni az amerikai elvárásoknak és a magyar törvényeknek - derül ki a nemzeti légitársaság [origo]-hoz eljuttatott közleményéből. A közlemény emlékeztet arra, hogy az amerikai rendelet nem vonatkozik minden járatra, a fegyveres őröket csak külön amerikai felkérésre kell biztosítania a légitársaságnak.

A Bush-kormányzatot már hosszabb ideje foglalkoztató rendelet mostani bevezetésében nagy szerepe volt, hogy karácsony este az Air France francia légitársaság hat - Párizs és Los Angeles között közlekedő - légijáratát is törölték - írja a The New York Times egy amerikai kormányzati tisztviselőre hivatkozva. A francia járatokat azért törölték, mert az amerikai hírszerzés olyan információk birtokába jutott, amelyek szerint terroristák akarnak utazni a gépekkel. Az utaslistán több olyan nevet is találtak, amelyek hasonlítottak egyes terroristagyanús személyek neveihez.

A brit közlekedési minisztérium már vasárnap bejelentette, hogy a fokozott amerikai biztonsági készültség miatt fegyveres őrök fognak szolgálatot teljesíteni egyes brit utasszállító repülőgépeken. A civilruhás fegyveres biztonsági emberek feladata az esetleges gépeltérítések megelőzése. A minisztérium közleményében nem árulta el, hogy mely járatokon lesznek fegyveres titkosügynökök, csak annyit közölt, hogy ott, "ahol azt helyénvalónak találják".

A brit pilóták szakszervezete bírálja a kormány döntését, mondván, hogy ezzel csak veszélyesebbé válik majd a légiközlekedés. A Nemzetközi Légifuvarozási Szövetség (IATA), amely a nemzetközi járatokat üzemeltető légitársaságok 95 százalékát képviseli, szintén aggályosnak tartja a fegyveres őrök alkalmazását. A szervezet szóvivője közölte: "Az IATA nem szeretne fegyvereket látni a repülőgépeken." A szövetség úgy véli, hogy ehelyett inkább a repülőtereken kellene erősíteni a biztonsági intézkedéseket.

A BBC News Online összeállítása szerint ugyanakkor több légitársaság már hosszú ideje alkalmaz őröket a gépek fedélzetén. A német Lufthansa például már a 2001. szeptember 11-i amerikai terrortámadások után úgy döntött, hogy az Egyesült Államokba tartó egyes járatokon biztonsági személyzetet is foglalkoztat. Az ausztrál kormány pedig idén december 26-án jelentette be, hogy fegyveres őröket fognak alkalmazni több Szingapúrba közlekedő gépen. Egyes szingapúri járatokon már augusztus óta utaztak légimarsallok.