Minden ötödik cigány gyereket fogyatékosnak nyilvánítanak

Vágólapra másolva!
Miközben az általános iskolások két százaléka tanul valamilyen gyógypedagógiai intézetben, a romák esetében ez az arány húsz százalék. Sokan vannak közöttük olyanok, akik nem a képességeik, hanem rossz szociális hátterük miatt kerültek a felzárkóztató osztályokba. Az Országos Oktatási Integrációs Hálózat szervezésében májusig felülvizsgálják a speciális tantervű osztályokban tanuló diákok képességeit.
Vágólapra másolva!

Hazánkban közel nyolcszáz olyan iskolai osztály működik, melyekben kizárólag cigánygyerekek tanulnak. Ilyen homogén összetételű közösségekbe csaknem kilencezer diák járt tavaly. A normál tantervű általános iskolák romákkal feltöltött osztályainak közel hatvan százaléka felzárkóztató csoportként, azaz "kisegítő" osztályként működik.

Míg az általános iskolás korúaknak csupán két százaléka tanul gyógypedagógiai intézetekben, a cigánygyermekeknél ez az arány húsz százalék. Minden ötödik roma származású kisdiákot értelmi fogyatékosnak minősítenek, az esetek többségében indokolatlanul. A gyermekek speciális tantervű iskolába történő áthelyezését kezdeményezheti a szülő, de az óvónő és a tanítónő is javasolhatja ezt. A gyermeket ezután megvizsgálja egy orvosokból és pszichológusokból álló bizottság, majd határozatot hoznak az elhelyezéséről.

Aki nem éri el az intelligenciateszten a 70 pontot, az fogyatékosnak minősíthető, ám ennél jobban teljesítő gyermekek is találhatók a kisegítő iskolákban. Sokszor azért küldik felzárkóztató osztályokba a romákat, mert rossz szociális helyzetükből és eltérő kulturális hátterükből adódóan nem eléggé felkészültek az ilyen tesztek megoldására. Mivel a romák többsége nem járatja óvodába a gyermekeit, így azok nem találkoznak ilyen típusú logikai feladatokkal az iskolát megelőzően.

A négy éve végzett PISA-jelentés - mely a tanulók szövegértési és számolási képességeit vizsgálta - rámutatott arra, hogy egyre nagyobb különbségek tapasztalhatók a falvakban és városokban tanuló, illetve a jómódú és hátrányos helyzetű családokban élő kisdiákok tudása között.

Tavaly év elején az Oktatási Minisztérium létrehozta az Országos Oktatási Integrációs Hálózatot, melynek feladata a társadalmi szempontból hátrányos helyzetű gyermekek - köztük a romák - oktatási integrációjának megvalósítása. A hálózat vezetésével idén májusig újra felülvizsgálják a kisegítő osztályokban tanuló diákok képességeit. Az "Utolsó padból" elnevezésű program keretében hagyományos tantervű iskolákba íratják át azokat a diákokat, akik indokolatlanul járnak most még kisegítő osztályokba.

"Az új intézményben a diákok beilleszkedését utógondozók segítik majd. Emellett a szülők pénzbeli támogatást is igényelhetnek" - nyilatkozta az [origo]-nak Verasztó Mihályné, a program koordinátora. "A speciális tantervű osztályok tanulói közül, akiknél a vizsgálat bebizonyítja, hogy indokolatlanul kerültek kisegítő csoportba, szeptembertől már hagyományos tantervű iskolában folytathatják tanulmányaikat" - tette hozzá a programvezető.