Verekedő diákokat békítettek a közvetítők

Vágólapra másolva!
Megkezdte működését idén januárban az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat (OKSZ). A szolgálat segítségével már sikerült megoldani több reménytelennek látszó vitás ügyet is. Többek között egy tervezett iskola-összevonás, egy verekedős osztály és egy problémás tanuló esetében is sikerrel léptek már fel. Az OKSZ-hoz bárki fordulhat iskolai problémájával, a szakemberek ingyen segítenek, és azt ígérik, két napon belül minden megkeresésre reagálnak. 
Vágólapra másolva!

Az OKSZ elérhetőségei

Professzorok Háza
1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 19-21. /301.

Telefon: 343-4800; 251-2551; /244, 240 mellék
Tel/fax 222-3750
e-mail: [email protected]
www.oksz.ph.hu

Január óta működik a jelenleg két szakembert foglalkoztató Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat. A szolgálat vitás iskolai ügyek gyors lezárására vállalkozik, eddig már több esetben sikerült rövid idő alatt a felek megelégedésére elsimítani régóta húzódó vitákat.

Többek között egy tervezett iskola-összevonás miatti vitát tudtak a szakemberek megoldani. Az iskola, amelyiket össze akarták vonni egy másikkal, szerette volna ezt elkerülni. Az intézményt fenntartó önkormányzat viszont arra kényszerült, hogy a kevés diák miatt átalakítsa az iskolai intézményrendszert, és ezzel iskolákat összevonjon. Végül az OKSZ segítségével mindkét fél számára elfogadható megoldást fogadott el a helyi képviselő-testület: a kérdéses iskolát egy átmeneti időszak után vonják össze egy másik intézménnyel.

Megoldottak olyan eseteket is, amikor egy iskolai osztályon belül alakultak ki konfiltusok - a gyerekek között előfordultak verekedések-, vagy amikor egy problémás tanuló szülei haragudtak meg az iskolára.

Krémer András, az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat vezetője a szolgálat működéséről elmondta, hogy csak akkor segíthetnek egy-egy vitás ügyben, ha ezt minden érintett kéri tőlük, illetve elfogadja a szolgálat közreműködését. Ha csak az egyik fél jelentkezik a szolgálatnál, előbb megkeresik a másik érintettet, és felajánlják a közvetítői szolgálat részvételét a vita rendezésében.

A szolgálat munkatársai az ombudsmantól eltérően nem vizsgálódnak a problémás esetekben, és nem is tesznek javaslatokat a vita tartalmi részét illetően, csak a megállapodáshoz vezető folyamatot irányítják. Kizárólag abban segítenek, hogy a felek között párbeszéd kezdődjön, a minimálisan szükséges bizalom helyreálljon, s a felek a leghatékonyabban érvényesíthessék érdekeiket, elvárásaikat.

Az új szolgálat vezetője azt ígéri, hogy a legtöbb esetben két napon belül, de legkésőbb nyolc nap alatt reagálnak a megkeresésekre. A közvetítő szolgálat az esetek többségében a helyszínen próbálja meg hozzásegíteni a vitában álló feleket, hogy megbeszéljék egymással a problémáikat, s kölcsönösen elfogadható megoldást találjanak. A szolgáltatást mindenki ingyen veheti igénybe olyan vitában, ahol legalább az egyik szereplő oktatási intézmény vagy annak tagja, illetve ahol a vita tárgya oktatáshoz kapcsolódik. Egy-egy ügy lezárása Krémer szerint a bejelentkezéstől számítva két héten belül jó eséllyel megtörténhet.

Közvetítőhöz fordulhatunk azokban az esetekben, amikor semmilyen jogsértés nem merült fel, mégis elmélyült az iskolai konfliktus. Például ha a szülők azt fontolgatják, hogy másik iskolába íratják gyereküket, mert sokszor vitába keverednek tanárokkal, jó eséllyel lehet rendezni a problémát.

Akkor is segíthetnek a közvetítők, ha egy tanárnak saját iskolájával (igazgatónak, tantestületnek egy tanárral vagy tanárok egy csoportjával) vagy az iskolának a fenntartójával akad nézeteltérése. Ha az iskola vezetése például másképp akarja beosztani a tanárok túlóráit vagy a nyári táboroztatás alatti nevelői munkát, mint azt a tanárok szeretnék, a közvetítők szerint gyakran rendezhető a konfliktus, pereskedés vagy hosszas vita nélkül is.

Akkor is van remény az egyezségre, ha össze akarnak vonni, meg akarnak szüntetni iskolákat. Ezekben az esetekben ugyanis a problémát sokszor az okozza, hogy a felek nem is beszélnek egymással, vagy nem szakmai kérdésekről, ezért nem tudják megoldani maguk a vitás ügyeket és olykor évekig tartó pereskedésbe kezdenek. Bizonyos esetekben azonban nem jelenthet megoldást a közvetítés: ha például egy tanár megütött egy diákot, vagy valaki úgy érzi, megsértették az alapvető jogait, azt nem lehet közvetítéssel rendezni. Az eset szabályos kivizsgálása, hivatalos eljárása után azonban szükség lehet a további együttműködésre, s az ehhez szükséges megállapodások kialakításában már szerepe lehet a közvetítésnek - mondta Krémer.

Az oktatási ombusmantól eltérően a közvetítő szolgálathoz akkor is fordulhat bárki, ha még nem keresett meg panaszával egyetlen hatóságot sem. Az ombudsman ugyanis csak akkor vizsgálódhat, ha az adott ügyben már a jogorvoslati lehetőségeket kimerítették.