A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez évente körülbelül 100 panasz érkezik benzinkutas csalások miatt, a legtöbbször azonban lehetetlen bizonyítani a stikliket. A felügyelet azt tanácsolja, hogy lehetőség szerint mindenki maga tankoljon és kártyával fizessen. A szervezet hatáskörébe a kutasokat ért büntetések nem tartoznak bele, ezek munkajogi problémák. A fogyasztóvédelmisek a vevőket ért károkkal foglalkoznak.

Fotó: Fábián Évi

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség munkatársai nem lepődtek meg az [origo] cikkében lévő benzinkutas vádakat olvasva. "Hihetetlenül sok a panasz" - mondta Siklósi Máté, a szervezet szóvivője. A cikkben szereplő összes stiklivel kapcsolatban megkeresték már a felügyeletet: hogy kérdés nélkül drágább benzint adják a vevőnek; hogy nem olyan olajat vagy ablakmosót öntenek az autóba, amit kiszámláztak. Fórumozó olvasóink közül többen panaszkodtak arra is, hogy több benzint fizettettek ki velük, mint amennyit valójában autójukba töltöttek. A fogyasztóvédelmisek is ismernek olyan eseteket, amikor a fiksz összegért tankolókat előre kitöltött számlák várják a pult alatt, de az előre bejelentett "ötezerig" vagy "tízezerért" elhangzása után ennél kevesebb benzint töltenek a kocsijukba.

A csalásokat azonban nagyon nehéz ellenőrizni. Utólag szinte lehetetlen bármit is bizonyítani, a helyszínen viszont az ellenőröket nem verik át, mert figyelnek. Ha viszont nem figyel az ellenőr, akkor ő sem tudja bizonyítani az esetet. Ezért leginkább számlaadási kötelezettség megsértését, lejárt szavatosságú áruk forgalmazását és az árfeltüntetés hiányosságait tudják csak megállapítani az ellenőrök. Árfeltüntetés kapcsán leginkább a Shell sértette meg a szabályokat az elmúlt években.

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség azt javasolja az autósoknak, hogy lehetőség szerint mindenki maga tankoljon, vagy legalább várja meg a tankolást a kezelő mellett. Továbbá lehetőleg kártyával fizessenek a vevők a benzinkutaknál és inkább maguk ellenőrizzék az olajszintet járműveikben.