Kölyökbarát virslivel nevelnek jó vásárlókat

Augusztustól "kölyökbarát" logóval ellátott termékeket lehet majd kapni a magyar üzletekben. A Kölyökbarát Termék Program egyik célja, hogy a szülők ne csak a reklámok alapján válasszanak a termékek közül. A másik, hosszútávú cél, a gyerekek tudatos fogyasztóvá nevelése. A védjegyre egyelőre élelmiszerek, játékok, lábbelik, pelenkák, kozmetikumok és 14 éven aluliaknak szánt szoftverek készítői pályázhatnak.

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, a Gazdasági, a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium, az Alice Csoport, valamint a Magyar Élelmiszerbiztonsági Hivatal meghirdette a Kölyökbarát Termék Programot. A program egyaránt szól a gyerekekhez és a szülőkhöz. Azok a termékek, melyek elnyerik a "kölyökbarát" címet a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségtől, egy védjegyet kapnak. Így a vásárlók láthatják, hogy az adott árucikk egyrészt biztonságos, másrészt a gyerekek speciális igényeit figyelembevéve készült. A kritériumrendszert minden termék kategóriájában egy független szakértői bizottság állítja össze. A védjegy kiadását minőségi vizsga előzi meg, és használatát évente meg kell újítani.

A kezdeményezés egyik célja, hogy a szülők ne csak a reklámok alapján válasszanak a termékek közül. Legyen egy objektív, általuk is ismert kritériumrendszer, ami segít a döntésben. A másik, hosszútávú cél, a gyerekek tudatos fogyasztóvá nevelése. A Főfelügyelőség szerint ez a program segíthet abban, hogy a gyerekek készségszinten elsajátítsák az "EU-konform fogyasztói ismereteket" és a saját egészségükkel kapcsolatos felelősségtudatot. Klima Katinka, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség sajtóreferense szerint vannak ugyan kisebb problémák a gyerekeknek készült és jelenleg kapható termékekkel, azt azonban semmiképpen nem szeretnék sugallni, hogy ami nem "kölyökbarát", az rossz.

A védjegyre egyelőre élelmiszerek, játékok, lábbelik, pelenkák, kozmetikumok és 14 éven aluliaknak szánt szoftverek készítői pályázhatnak. A kölyökbarát élelmiszer például nem tartalmazhat sem színezőanyagot, sem olyan tartósítószert, ami káros a gyerekek szervezetére. Azok a gyártók és forgalmazók, akik elnyerik a védjegy használatának jogát, különböző előnyökhöz jutnak. A Főfelügyelőség reményei szerint ugyanis ez a logó többet jelent majd a fogyasztóknak a termékeken megjelenő szokásos reklám-feliratoknál (egészséges, bőrbarát, biztonságos stb.), mert mögötte egy gondosan összeállított, objektív kritériumrendszer áll. A minőséget a folyamatos ellenőrzés garantálja.

Bár még csak két hete hirdették meg a pályázatot, Klima Katinka elmondta, hogy a gyártók részéről nagy az érdeklődés. A jelentkezési határidő meglehetősen rövid, június 30-án már eredményt is hirdetnek, augusztusra pedig a boltok polcain lehetnek az első kölyökbarát túrórudik, cipők és szoftverek.

KAPCSOLÓDÓ CIKK