Jól álcázott bomba végzett Nagy Richárddal

Vágólapra másolva!
A sors kegyetlen fintora, hogy a legbiztonságosabb járműben utazó magyar katona esett áldozatul az iraki robbantásnak - állapította meg az első Irakban elesett magyar katona halálának körülményeit kivizsgáló parlamenti bizottság. A helyszínen vizsgálódó magyar katonai szakértők szerint Nagy Richárd életét egy tökéletesen álcázott bomba oltotta ki, így azt nem vehették észre az előreküldött felderítők. Egy fideszes képviselő viszont a páncéljármű oldalsó ajtajának nyitási irányát okolta a tragédiáért.
Vágólapra másolva!

Végzetes balszerencse miatt vesztette életét a magyar szakaszvezető Irakban - derült ki a helyszínen járt vizsgálóbizottság jelentéséből, amelyet a honvédelmi bizottság ülésén ismertetett Isaszegi János dandártábornok. A legbiztonságosabb BTR típusú páncéljárműben utazó és oldalbiztosítást ellátó katonának ugyanis a hónalja alatt, éppen a repeszálló mellénye fölött fúródott a testébe a repesz. Hogy mennyire fatális ez az eset, jelzi, hogy a robbantás a járművén egy karcoláson kívül semmilyen kárt nem okozott. A detonációban a BTR mögött haladó vízszállító teherautó (nem páncélozott) szélvédője is betört, könnyebben megsebesítve az egyik katonát.

A BTR ajtajának nyílási irányát kifogásolta Simicskó István, a honvédelmi bizottság fideszes alelnöke, aki sorkatonai tapasztalataira hivatkozott. Szerinte ugyanis, ha nem felfelé nyílnának az oldalsó ajtók, hanem lefelé, akkor azt pajzsként lehetne használni, ahogy az ő idejében is, és akkor a magyar katona nem kapott volna halálos sebet. A magyar tábornokok szerint a magyarok által használt BTR a legkorszerűbb típus, és nem véletlenül nyílik felfelé az ajtaja: a gyors kiszállást ez segíti.

"Az összes katona intézkedése és eligazítása szakszerű és helyénvaló volt mind a szállítási feladat megkezdése előtt, mind a terrorakció után: a támadás elháríthatatlan volt" - mondta Isaszegi János, aki hozzátette: az elmúlt időszakban a magyar kontingens több mint 400 szállítási feladatot teljesített, és csak kisebb incidensek érték. Amikor a végzetes támadás érte a konvojt, akkor egy ukrán bázis felé tartottak 40 raklapnyi vízzel. A konvoj előtt 100 méterrel egy felderítő jármű haladt, a benne utazó katonák feladata a gyanús jelek fürkészése volt - mondta a dandártábornok. Hozzátette: a merénylet színhelyén az út mentén bokrok, földhalmok és füves részek váltották egymást, a bomba el volt ásva a földbe, és a terep jellegzetessége miatt még az ásásnyomokat sem észlelhették a felderítők. "Tökéletesen álcázták a pokolgépet" - állapították meg. A külső jelek sem utaltak semmilyen készülő merényletre: a normál élet zajlott az út két oldalán a katonák szerint.

"A bombát távirányítással robbantották fel, a tettes ismeretlen, ráadásul semelyik terrorszervezet sem vállalta a merényletet" - mondta a dandártábornok.

"A támadás nem a magyarok ellen irányult, azt az utat, ahol a robbantás történt, más szövetséges konvojok is szokták használni" - hangsúlyozta Juhász Ferenc honvédelmi miniszter.

A tragikus haláleset ellenére egy katona sem akar idő előtt hazajönni - jelentette ki Isaszegi János.