Kedden folytatódik a bíróságon a 4-es metró környezetvédelmi engedélyéről szóló per, amelyet egy civil szervezet indított a metró építésének megakadályozása érdekében. A 4-es metró projektigazgatója szerint akár több mint fél évet is csúszhat az átadás, ha az engedélyeket nem kapják meg idejében.

Fél-háromnegyed évet csúszhat a 4-es metró Kelenföld és a Keleti pályaudvar közötti szakaszának megépítése, ha csak hónapok múlva kapnak vasúthatósági engedélyt - nyilatkozott a BKV Rt. projektigazgatója, Gulyás László, aki bízik abban, hogy a Fővárosi Bíróság számukra kedvező döntést hoz kedden abban a perben, amelyet civil szervezetek indítottak a cég ellen.

Az Erzsébetvárosi Társasházak Közösségeinek és Képviselőinek Érdekvédelmi Egyesülete januárban kezdeményezte a 4-es metró terveinek felülvizsgálatát. A márciusban kezdődött pert a bíróság május 27-én október 15-ére naponta el. Egy nappal később a Fővárosi Bíróság elnöke fontos társadalmi érdekre hivatkozva soron kívüli eljárást rendelt el, ami alapján június 29-én folytatódik a tárgyalás.

Gulyás László kifejtette, hogy ütemtervet készítettek arra az esetre is, ha netán csak ősszel tudnák kiírni a metró építési tendereit. Ebben az esetben a 2008 december végi átadási határidő fél-háromnegyed évet csúszhat. Az igazgató hozzátette: ez az időpont is csak várható jellegű, mivel függ a szükséges szakhatósági engedélyek kiadásától.

Gulyás László korábban elmondta, hogy műszakilag, szakmailag alaptalannak tartja a metróépítés - folyóáron 300 milliárd forintos - első szakasza ellen benyújtott civil panaszokat. Közölte, hogy a mai mérnöki-technológiai ismeretek birtokában az sem okozott volna gondot, ha a VII. kerületben a házak alatt tíz méterre vezetnék az alagutat. A civil szervezetek által korábban megismertnél azóta 3,5 méterrel mélyebben helyezték el az alagutat, ami például London egyes részein alig néhány méter mélyen halad. Az igazgató felhívta a figyelmet arra, hogy a tenderbírálatoknál, a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően, kiemelten kezelik a felelősségbiztosítás kérdését. A nyertes cégeknek ugyanis a felelősségbiztosításuk alapján rendezik az építés kapcsán jelentkező, előre nem látható károkat. Ezért az igazgató nem tartja indokoltnak a civileknek azt a javaslatát, hogy különítsenek el pénzt az esetleges károkra.

"A bíróság keddi döntésével még nem kerül nyugvópontra a 4-es metró építési engedélyezési ügye" - mondta a projektigazgató. Az erzsébetvárosiak ugyanis a másodfokú környezetvédelmi engedélyt támadták meg, ami előfeltétele a vasúthatósági engedélynek. Ez utóbbi első fokú engedélyét viszont már megtámadta a Levegő Munkacsoport, ezért másodfokon a vasúthatósági engedély kiadása a Közlekedési Főfelügyeletnél dől majd el. A metró építési tendereit pedig csak a jogerős vasúthatósági engedély birtokában lehet kiírni.