A magyar utasszállítók is rakétavédelmi rendszert kaphatnak

Az amerikai törvényhozás jóváhagyta azt a tervet, hogy az utasszállító repülőgépeket szereljék fel a vállról indítható, terroristák által alkalmazott rakéták elleni elhárító berendezéssel. A terrorveszély esetleges erősödésével Magyarországnak is gondoskodnia kell az utasszállító gépek védelméről - írja a Népszabadság.

Az amerikai terv szerint az összes utasszállító repülőgépet fel kell szerelni olyan rendszerrel, amely észleli a vállról indítható rakéta kilövését és hatékony védelmi ellenintézkedéseket is tesz.

A terroristák által használt vállról indítható rakéták a repülőgép hajtóművei által kisugárzott hőt érzékelik és így követik a gépeket. Az ellenük alkalmazott módszert a katonai repülőkön és helikoptereken már évtizedek óta használják. Az úgynevezett hőcsapdarendszer lényege, hogy a műszerek érzékelik a kilőtt rakétát, ezt követően pedig a védelmi rendszer 50-100 darab tenyérnyi méretű kazettát dob ki a repülőgépből, amelyek a tűzijáték-rakétákhoz hasonlóan felrobbannak, és az általuk fejlesztett magas hő eltéríti a rakétákat, ezáltal megóvja a repülőgépet.

Amerikai szakértők szerint ma a világon mintegy 150 ezer ilyen rakéta létezik, amelyek potenciális veszélyt jelentenek az utasszállító gépekre. A bennük rejlő veszélyt jól érzékelteti, hogy az elmúlt 25 évben a géplelövések 90 százalékát ilyen szerkezetekkel követték el. A rakéták ráadásul könnyen beszerezhetőek, a feketepiacon 5 ezer és 30 ezer dollár körül van az áruk.

A hatásos védelemhez ráadásul nem elég a gépek felszerelése, azt is el kell érni, hogy a terroristák ne tudják megközelíteni a gépek le- és felszállópályáit. A repülőgépek ugyanis ekkor a legsebezhetőbbek, és a rakéták hatótávolsága is legfeljebb 4-5 kilométer. A terroristaveszélyes területet úgy lehet csökkenteni, ha a gépek a lehető legmeredekebben emelkedve, minél hamarabb elérik a biztonságosnak tekinthető 6-7 ezer méteres magasságot.

A repülőterek környékének biztonságossá tétele sem egyszerű feladat, a Budapest-Ferihegy repülőtér esetében például a leszállópályák, légi folyosók körüli, nagyjából 600 négyzetkilométernyi lakott területet, Nagy-Budapest területének csaknem kétszeresét kellene ellenőrizni úgy, hogy onnan ne lehessen kilőni a repülőgépekre veszélyes rakétát - írja a Népszabadság.