Kiadták a 4-es metró engedélyokiratát

2004.09.30. 23:19

A Fővárosi Közgyűlés elfogadta a 4-es metró beruházási engedélyokiratát csütörtökön késő este, munkájának 14. órájában. Ezzel lehetővé válik, hogy még az idén több tendert, elsőként az alagút fúrására szólót kiírják. A kormánnyal kötött 2002-es szerződésben jelzett 195 milliárd forinthoz képest folyó áron 292 milliárd forintot irányoztak elő a tervek szerint 2009-ben megvalósuló első szakasz, a Keleti és a Kelenföldi pályaudvar közötti vonal megépítésére.

Az engedélyokirat kiadását az MSZP-SZDSZ-képviselők mellett több Fidesz-MKDSZ-es városatya is támogatta, a jelenlévő MIÉP-esek elutasították azt, az MDF-esek pedig tartózkodtak a szavazásnál. A közgyűlés egy másik napirend kapcsán módosította beruházási szabályait, amelyek október 8-án lépnek hatályba. Emiatt a 4-es metró engedélyokirata is csak e naptól lesz hatályos. A beruházási szabályok módosításával biztosítani kívánják azt, hogy a nagyberuházások megvalósítása folyamatos legyen.

A kormánypárti képviselők szavazataival tudomásul vette a közgyűlés azt, hogy a 4-es metró budai felszíni építkezésénél az 1,3 milliárd forintos túlköltés során indokoltak voltak a többletmunkák. Az engedélyokiratot utólag hagyták jóvá, de mindezek miatt személyi felelősséget nem állapítottak meg. A közgyűlés felkérte a főpolgármestert, vizsgáltassa meg, milyen változtatásokra van szükség a főváros beruházási struktúrájában, a döntési jogkörökben.

Az ellenzéki képviselők egyebek közt a városvezetés felelősségét feszegették, a szerintük előkészítetlen beruházás-kezdésért. Aggódtak amiatt, hogy hasonló beruházás-szervezés mellett akár 30 milliárd forint is lehet a 4-es metró építésekor a túlköltés. Hosszasan bírálták a beruházó BKV Projekt Igazgatóság munkáját és kifogásolták azt is, hogy a városháza beruházás-ellenőrző programirodája nem jelezte időben a gondokat. Az ellenzékiekkel együtt kifogásolták a programiroda ténykedését a szocialisták is.

Eredményt hirdetett a közgyűlés a fővárosi utcabútor tenderben. Eszerint az utcai nyilvános illemhelyeket, a padokat, szemeteseket a Wall JCDecaux konzorcium, az utasvárókat, felszíni információs rendszereket az Intermedia Kft., a hirdetőoszlopokat pedig a Mahir Kft. telepítheti, üzemeltetheti a következő húsz évben.

Előzetesen kötelezettséget vállalt a közgyűlés arra, hogy jövőre mintegy 17 milliárd forintot biztosít az utak 5 százalékának és a hidak 3 százalékának a felújítására.