Pénzbüntetést kapott a sérült Malév-gép személyzete

Vágólapra másolva!
Bűnösnek találta és pénzbüntetésre ítélte a bíróság a Theszalonikiben átstartolásra kényszerült Malév-gép pilótáját, másodpilótáját és fedélzeti mérnökét; a légi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége miatt. A bíróság álláspontja szerint az elsőrendű vádlott önkényesen bírálta felül a görög légi irányítás utasítását, és nem jelezte vissza, hogy az utasítás teljesítése veszélyt jelentene számára.
Vágólapra másolva!

Bűnösnek találta a Pesti Központi Kerületi Bíróság a Theszalonikiben átstartolásra kényszerült Malév-gép pilótáját, másodpilótáját és fedélzeti mérnökét; a légi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége miatt első fokon mindhármukat pénzbüntetésre ítélte hétfőn. A bíróság Hegedűs Zoltán elsőrendű vádlottat 135 ezer, a másodrendű vádlottat, Süle Pétert és a harmadrendű vádlottat, Linnert Miklóst pedig 105-105 ezer forint pénzbüntetésre ítélte. Egyúttal kötelezte őket 1,4 millió forint bűnügyi költség megfizetésére is.

Az ítélet indoklásában Rimai Tibor bíró elmondta, hogy a bíróság álláspontja szerint az elsőrendű vádlott önkényesen bírálta felül a görög légi irányítás utasítását, és nem jelezte vissza, hogy az utasítás teljesítése veszélyt jelentene számára. A bíróság szerint bizonyított, hogy a vádlottak leszálláshoz készülődtek, és nem - ahogy állították - átstartolásra. Az átstartolást követően ugyanis a pilóta többször érdeklődött a légi irányítástól, miért kellett a földet érés után ismét levegőbe emelkednie.

A bíróság szerint a vádlottak hanyag, gondatlan magatartása okozta a kialakult helyzetet, amelyet aztán legjobb tudásuk szerint igyekeztek megoldani. A bíróság súlyosbító körülményként értékelte, hogy 91 ember élete, testi épsége forgott veszélyben. Az ítéletet az ügyész tudomásul vette, az első- és másodrendű vádlott, valamint az elsőrendű védője három napot kért, hogy eldöntse, kíván-e fellebbezni. A harmadrendű vádlott és védője felmentésért jelentett be fellebbezést.

A védők perbeszédeikben hivatkoztak arra, hogy a görög légi irányítás "nem állt a helyzet magaslatán", és ha a személyzet betartja az utasításait, katasztrófa történt volna. A védők egyöntetűen a vádlottak felmentését kérték a bíróságtól, hangsúlyozták a fedélzeti mérnök és a pilóta nagy tapasztalatát. A vádlottak az utolsó szó jogán azt mondták: nem érzik magukat felelősnek a történtekért, az elsőrendű vádlott hangsúlyozta, hogy az ügyben született szakmai határozat szerint vétlen volt a személyzet.

A vád szerint a Malév Rt. Tu-154-es repülőgépe súlyos, javíthatatlan sérüléseket szenvedett 2000. július 4-én a theszaloniki repülőtéren, amikor behúzott futóművekkel ért földet, és 12 másodpercen át csúszott a repülőtér betonján átlagosan 243 km/órás sebességgel. Két repülőgép és a görög légi irányítás is észlelte, hogy a gép behúzott futóművekkel akar landolni, és átstartolásra utasították a pilótát. A Malév-gép meg is kezdte ezt, de túl későn, emiatt a több mint hetventonnás repülőgép a talajhoz ért, és csúszott a futópályán. A gép mindkét fékszárnya, törzse és a futómű gondolája is megsérült.

A sérült repülőgép a futópályáról való felemelkedés után még több mint 15 percet töltött a levegőben, majd rendben leszállt és az utasok elhagyhatták a gépet. A balesetben személyi sérülés nem történt, azonban a repülőgép jelentősen megrongálódott és Görögországban maradt.