Útdíjat és drága parkolást akarnak a zöldek

Vágólapra másolva!
A főváros nem tesz semmit a közlekedés káros hatásainak csökkentéséért - jelentette ki a városháza előtt rendezett pénteki demonstrációján a Levegő Munkacsoport. A környezetvédő civil szervezet szerint a forgalmat úthasználati díj kivetésével és az ingyenes parkolás eltörlésével lehetne visszafogni. A Főpolgármesteri Hivatal állítja: kizárólag szankciókkal nem lehet javítani a budapesti közlekedés helyzetén, előbb fejleszteni kell a közúthálózatot, és egységes parkolási stratégiára van szükség.
Vágólapra másolva!

"A demonstráció célja, hogy felhívjuk a Főpolgármesteri Hivatal figyelmét, hiába ígérte meg számos alkalommal, hogy konkrét intézkedéseket hoz a közlekedés káros hatásainak csökkentésre, eddig nem történt semmi" - magyarázta az [origo]-nak Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. A környezetvédő civil szervezet 20-30 fő részvételével péntek délelőtt tartott tüntetést a városháza előtt. A demonstráció során petíciót adtak át Vajda Pál főpolgármester-helyettesnek, amelyben javasolják az ingyenes közterületi parkolás megszüntetését és parkolási díjak jelentős emelést.

A zöldek szerint Budapest annyira túlzsúfolt, hogy elérte kapacitásbeli határait. Naponta közel 400 ezer autó robog végig a fővároson, egyes belvárosi kerületekben pedig a zöld területek aránya lakosonként 0,5 négyzetméterre olvadt, miközben az uniós elvárás 21 négyzetméter. A Levegő Munkacsoport szerint a forgalmat a parkolási rendszer szigorításával lehetne visszafogni. A zöldek jelentős lépésnek tartják a városháza által kidolgozott egységes parkolási rendszert, sérelmezik viszont, hogy az a különböző érdekcsoportok ellenállása miatt egyelőre nem lépett életbe.

A Levegő Munkacsoport a közlekedés helyzetének javítása érdekében felvetette az úthasználati díj bevezetését is. Lukács szerint ugyanis az útdíj rendkívül hatékony: Londonban a bevezetés után 30 százalékkal, Szingapúrban pedig közel 70 százalékkal esett vissza a forgalom. Az útdíj bevezetésre több ötlete is van a civil szervezetnek: az egyik variáció szerint az összeget előre fizetné ki az autós, az ellenőrzés pedig rendszámfigyelő kamerás rendszerrel történne. A másik lehetőség, hogy a gépkocsik csak a napidíj megfizetése után hajthatnának át az ellenőrző kapukon a belváros felé. A díj összege akkora lenne, hogy legalább harmadával fogja vissza a forgalmat - magyarázta Lukács.

"Kizárólag szankciókkal nem lehet javítani a közlekedés helyzetén. A forgalom csökkentéséhez előbb a kínálati oldalt kell bővíteni, vagyis a belvárost elkerülő közúthálózatra és korszerű parkolókra van szükség" - utalt a zöldek felvetéseire Vajda Pál. A főpolgármester-helyettes az [origo]-nak elmondta: útdíj gyakorlatilag ma is létezik, csak súlyadónak hívják, ez az adófajta viszont nem tükröz arányosságot. A szocialista politikus szerint az úthasználattal arányos adó bevezetésnek egyelőre nincs meg a feltétele, ehhez előbb a fővárosi közúthálózatot kell fejleszteni, hogy autósoknak lehetőségük legyen elkerülni a belvárost.

Vajda szerint a parkolási helyzetre szintén nem megoldás a tarifák emelése. A szocialista politikus közölte: nemrég készült el a fővárosi parkolást szabályzó tervezet, amiről jelenleg is folyik az egyeztetés a pártokkal és a kerületi önkormányzatokkal. A tervezet megszüntetné az ingyenes közterületi parkolást, a lakosságot pedig őrzött parkolók használatára ösztönözné. A főpolgármester-helyettes elmondta: a Levegő Munkacsoport támogatja a tervezetet, annak elfogadásához azonban az egyeztetések miatt időre van szükség.