Lazán bántak a közpénzekkel Szombathelyen

Vágólapra másolva!
Az Állami Számvevőszék jelentése szerint a szombathelyi önkormányzat több esetben is törvénysértő módon kikerülte a közbeszerzési eljárásokat. Előfordult az is, hogy a város lemondott a neki járó közel 100 milliós kötbérről. A vizsgálat szerint nem ellenőrizték megfelelően, hogy az önkormányzati támogatásokat mire költik, ráadásul ha kiderült valamilyen szabálytalanság, akkor sem lépett fel ez ellen a hivatal.
Vágólapra másolva!

Elkészült az Állami Számvevőszék jelentése a szombathelyi önkormányzat 2001-2004 közötti gazdálkodásáról. A vizsgálat szerint a hivatal nem minden esetben gazdálkodott átláthatóan és tett meg mindent azért, hogy a törvényeket betartsa. A városban több esetben törvénysértően nem írtak ki közbeszerzési eljárást. Ingatlanok eladásakor pedig a versenyeztetési eljárást mellőzték. Előfordult az is, hogy a város közel 100 millió forintnyi kötbérről lemondott, pedig egy szerződés alapján ezt behajthatta volna. Szankció nélkül maradhatott, amikor egy szervezet nem arra költötte az önkormányzati támogatást, amire kapta.

A számvevők megállapították, hogy a város ingatlanjainak értékesítését 80 százalékban - a vagyongazdálkodási rendeletben előírtak ellenére - versenyeztetési eljárás mellőzésével, a későbbi vevők kezdeményezésére végezték. Ez a gyakorlat pedig nem biztosította a köztulajdonnal történő gazdálkodás nyilvánosságát és átláthatóságát - jegyezte meg az ÁSZ.

Kifogásolta azt is a jelentés, hogy több esetben nem számoltatták el az önkormányzati támogatást felvevő szervezeteket arról, mire költötték a pénzt. 2003-ban az összesen 451 támogatásban részesült szervezet közül 31 nem számolt el határidőben. Ráadásul ebből 15 szervezet felszólítás ellenére, később sem számolt el. A város ennek ellenére nem kötelezte arra a hanyag szervezeteket, hogy fizessék vissza a kapott támogatást. Mindössze annyi szankcióval kellett számolniuk, hogy a következő évben nem pályázhattak.

Akkor sem tett semmit az önkormányzat, amikor kiderült, hogy nem arra költötték el a város pénzét, amire adták. Egy esetben előfordult ugyanis, hogy a zarkaházi kastély felújítására kapott önkormányzati pénz 73 százalékát, 5,3 milliót nem felújításra, hanem rendezvényekre fordították. A számadást ellenőrző szakmai ügyosztály nem állapította meg a rendeltetési céltól eltérő felhasználást, és törvénysértően nem kezdeményezték a pénz visszafizetését. Ráadásul az érintett szervezet később is kapott támogatást - olvasható az ÁSZ jelentésében.

Valószínűleg azért fordulhatott elő, hogy az önkormányzati ellenőrök helyett csak a számvevők találtak rendellenességet a kastélyfelújítás kapcsán, mert a város ellenőrzései nem terjedtek ki a cél szerinti felhasználás vizsgálatára és arra sem, hogy a benyújtott számlák tartalmát ellenőrizzék. Csak a támogatás elszámolásának összegszerűségét vizsgálták. Az elszámoláshoz elegendő volt a támogatott szerveknek a hitelesített számla másolatát benyújtaniuk. Ezzel a megoldással viszont nem volt biztosított, hogy más támogatások igénybe vételekor ne lehessen ugyanazon számlákat felmutatni - jelezték a számvevők.

Jogsértő az a gyakorlat is, mely szerint a kötelezettségvállalási jog gyakorlását a jegyző tovább adta a különböző önkormányzati ügyosztályok vezetőinek. Így néhány osztályvezetőt összeghatár nélkül, néhányat fél- vagy egymilliós összegig hatalmazott fel a jegyző kifizetések engedélyezésére. A felhatalmazottakat azonban nem számoltatták be, a havi pénzügyi beszámolóból derült ki, milyen kifizetések voltak.

Elmaradt törvénysértő módon a közbeszerzési eljárás több esetben is. A tavalyi útépítések, útfelújítások esetében - amelyek 75 milliós kiadással jártak - a kivitelezők kiválasztására egyszerűsített eljárást alkalmaztak, több kisebb munkára bontották szét a felújításokat.

Szintén törvénysértően elmaradt a közbeszerzési eljárás kiírása a Puskás Tivadar Szakképző Iskola épületének felújításakor is. Igaz, végül a legalacsonyabb árat ajánló kivitelezőt bízták meg a munkával - jegyezte meg a jelentés.

Közbeszerzés nélkül bíztak meg egy céget iskolai étkeztetéssel: amikor lejárt a határozott időre kötött szerződés, közbeszerzés nélkül meghosszabbították öt évvel a határidőt. Emellett egy 1969-ben kötött szerződésre hivatkozva és azt jogfolytonosnak tekintve egy másik esetben szintén kikerülték a közbeszerzést a Puskás Tivadar Szakképző Iskola étkeztetése kapcsán.

Kiderült a jelentésből az is, hogy egy útépítésnél a szerződés szerint az önkormányzatnak napi 3,5 millió forint kötbért kellett volna kapnia a munkálatokat végző vállalkozótól, mert késve adott át egy útszakaszt. A műszaki átadással az egyik esetben ugyanis több mint egy hónapot csúsztak, de kötbért mégsem kért az önkormányzat és a szerződést sem módosították, így szabálytalanul járt el a hivatal az ÁSZ szerint. Végül abban állapodtak meg, hogy az útépítő cég ledolgozza a kötbért és újabb utakat épít.

Ipkovich György (MSZP), Szombathely polgármestere a jelentéssel kapcsolatban nem akart észrevételt tenni - olvasható a Kovács Árpádnak, a számvevőszék elnökének írt levélben.