30 milliós bírság megtévesztő joghurtreklám miatt

2005.01.11. 12:01

Harmincmillió forintos bírság megfizetésére kötelezte a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a Zott Hungária Kft.-t fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt. A hivatal szerint a cég tévéreklámjaiban azt sugallta, hogy Jogobella név alatt joghurtot vásárolhatnak a fogyasztók, holott joghurtnak nem minősülő desszerteket is forgalmaztak ugyanolyan csomagolásban. A céget már kétszer megbüntették megtévesztő reklámjaik miatt.

A Zott Hungária Kft. a növényi zsír felhasználásával készült joghurt alapú gyümölcsdesszert különböző változatait ugyanolyan néven, ugyanolyan grafikai elemeket tartalmazó csomagolásban hozta forgalomba, mint a joghurtot. A Versenytanács azt kifogásolta, hogy a Jogobellát reklámozó televíziós hirdetéseikben nem tájékoztatták a vásárlókat arról, hogy a gyümölcsdesszert nem minősül joghurtnak, mert növényi zsiradék is van benne.

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa nem véletlenül döntött a szokatlanul magas, 30 millió forintos bírság mellett. A céget ugyanis nem először büntetik meg fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt. Másfél évvel ezelőtt ugyancsak a Jogobella reklámja miatt kellett egymillió forintos bírságot fizetniük. Akkor tévéreklámjaikban azt állították, hogy a joghurtjukba extra friss gyümölcsök vannak, melyeket más termékektől eltérő módon tesznek bele. Ezt azonban később nem tudták bizonyítani. 2004-ben a cég egy másik termékét pedig úgy hirdették, hogy ez a termék a leginkább megfelelő a gyermekek számára. A Versenyhivatal ekkor tízmilló forintra büntette a Zott Hungária Kft.-t, mert ezt az állítást sem tudták igazolni.

Nem a Zott Hungária Kft. volt az egyetlen tejipari cég, amelynek hirdetéseit a Gazdasági Versenyhivatal kifogásolta. Tavaly három tejipari társaságot bírságoltak meg, mert azt állították a termékeikről, hogy azok gyógyhatásúak. A Versenytanács kimondta, hogy a Danone Tejtermékgyártó és Forgalmazó Kft. a "Danone Activia" és a "Danone Actimel", a Parmalat Hungária Tejipari Rt. a "KYR" és az Új MIZÓ Rt. az "AB Kultúra" elnevezésű termékeinek reklámozása során gyógyhatás hamis látszatát keltette, és ez alkalmas a fogyasztók megtévesztésére. A Danone-t 10 millió forintra, a Parmalatot 3 millióra, az Új MIZÓ Rt.-t pedig 1 millió forintra büntették.

A Zott Kft. ügyvezetője, Radnai György [origo]-nak elmondta, hogy a kifogással nagyjából egyetértenek, de szerintük a bírság összege nem áll arányban az általuk elkövetett hibával, ezért valószínűleg jogi lépéseket tesznek. 

KAPCSOLÓDÓ CIKK