A papok hallgatnak, a tévések magyarázkodnak

2005.02.28. 11:29

Többen jelentettek a szocialista titkosszolgálatoknak azok közül, akik szerepelnek azon az állítólagos ügynöklistán, amely szombaton jelent meg az interneten. Néhányan tagadják, hogy kapcsolatban álltak volna az állambiztonsági szolgálatokkal, az 1990-ben vezető tisztséget betöltő politikusok közül pedig többen kétségbe vonják a lista hitelességét. Egy [origo]-nak nyilatkozó kutató szerint az egyházi vezetőket egytől egyig beszervezték, nagy többségük még most is egykori ügynök.

Több neves televíziós személyiség is szerepel azon az állítólagos ügynöklistán, amely szombaton jelent meg az interneten. A lista állítólag megegyezik azzal az összeírással, amelyet Németh Miklós volt miniszterelnök adott át 1990-ben utódjának, Antall Józsefnek. A listán szereplő tévések közül többen elismerték, hogy jelentettek.

Akik elismerték

Szegvári Katalin tévériporter, aki a lista szerint szintén jelentett, nyílt levélben fordult Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz. "Nem írtam soha jelentést, nem kellett a környezetemről beszámolni" - írja. Szegvári levelében azt állítja, azért szervezték be, mert munkája miatt sokat járt német nyelvterületre. Azért működött együtt levele szerint, mert azt mondták neki, hogy veszélyben van a családja, mert a németek is be akarják szervezni. A védelemért cserében azt kérték tőle, hogy jelentsen külföldi útjairól, beszervezési nyilatkozatot ugyanakkor nem írt alá.

A Klub Rádiónak Szegvári azt nyilatkozta, korábban azért nem beszélt beszervezéséről, mert szeretett volna megúszni egy bélyeget. Nyílt levelében ennek kapcsán azt írja Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek: "Most ön önfeledten, kommunikációs és magamutogatós kényszerből kiszabadította a szellemet a palackból - hogy egynémely papok leleplezésével gyengítse a jobboldalt -, s ezt néhány önnek dolgozó, a szoclib oldalról pénzelt ifjú cinikus yuppie cége reklámjaként használja fel." Majd még annyit tesz hozzá, szintén Gyurcsánynak címezve: "Ön pedig mától személyes ellenségem."

A listán szerepel Juhász Előd, a Zenebutik című műsor vezetője. Őt azokról a külföldi művészekről kérdezték, akikkel munkája miatt találkozott - mondta a műsorvezető a stop.hu című lapnak. Juhász elmondta: az 1960-as években szervezték be, mikor az Egyesült Államokba utazott egyéves ösztöndíjjal. Ezután kellett úgynevezett úti jelentést írnia, ez azonban Juhász szerint mindenki számára kötelező volt, aki külföldön töltött huzamosabb időt.

Juhász a későbbiekben is adott jelentéseket külföldi művészekkel folytatott találkozóiról, azonban ezeket már nem írásban, csak szóban tette. Juhász azt is állította, hogy beszervezési nyilatkozatot nem írt alá, így nem tudta, hogy milyen ügyosztályhoz tartozott, mire használták az általa adott jelentéseket. Ugyanakkor a lapnak megjegyezte, hogy kizárólag külföldi művészekről, illetve külföldi beszélgető partnereiről kérdezték, barátairól, ismerőseiről, hozzátartozóiról soha nem adott jelentést. Az 1980-as években pedig már úti beszámolóira sem voltak kíváncsiak.

A listán szereplő politikusok közül Fényi Tibor, az SZDSZ alapítója, a bécsi Collegium Hungaricum korábbi igazgatója elsimerte, hogy jogosan szerepel a listán. "Rettenetes hibát követtem el, a nevem jogosan szerepel a közzétett listán" - mondta Fényi a Népszavának.

Akik tagadják

"Felháborító hazugság" - reagált az [origo] kérdésére Dombóvári Gábor televíziós műsorvezető, aki szintén szerepel a listán. Dombóvári azt mondta, hogy 2003-ban átvilágították, az akkor kiadott határozat szerint semmilyen hasonló tevékenységet nem folytatott. Azt ugyanakkor nem tudta megmondani egyelőre, hogy tesz-e valamilyen jogi lépést a lista megjelenése miatt.

Tagadta beszervezését a Blikknek B. Tóth László lemezlovas is. A listán szerepel Vitár Róbert sportriporter, aki azonban nem kívánt nyilatkozni a Magyar Hírlapnak a kérdésről.

Győri Béla, a MIÉP szóvivője az [origo]-nak azt mondta: "Nagy tisztesség ilyen illusztris társaságban szerepelni". Közölte: kíváncsivá tette a lista, ezért hamarosan kikéri a Történeti Levéltárból a rá vonatkozó iratokat. Arra a kérdésre, hogy ezek szerint tagadja, hogy ügynök lett volna, Győri azt válaszolta: "Nem ügynök volt a foglalkozásom." Megjegyezte azt is, hogy sok borsot tört "a rendszer orra alá". Úgy vélte: a lista "politikai szándékkal került nyilvánosságra". Furcsállotta egyrészt, hogy MSZP-s politikus nem szerepel rajta, másrészt azt, hogy ábécérendben vannak a nevek, foglalkozás szerint kategorizálva, mégis ő szerepel a lista elején az országos média kategóriában.

Bába Iván, a Fidesz külügyi hivatalvezetője szintén rajta van a listán. Ő hétfőn, a párt honlapján közzétett közleményében tagadja, hogy ügynök lett volna. Bába az átvilágító bizottság határozatát idézi, amely szerint: "Bába Iván hálózati feladatok vállalására vonatkozó nyilatkozatot nem írt alá, jelentést nem adott és illetményben, prémiumban, kedvezményben nem részesült". A dokumentum szerint a hadkiegészítő parancsnokság 1978. évben adategyeztetésre hívta be több alkalommal, és az egyeztetések során arra akarták rábírni, hogy működjön együtt pontosan meg nem határozott szervekkel, de Bába Iván elzárkózott az együttműködéstől.

Akikről már korábban kiderült

A felsorolt nevek között ugyanakkor több olyan is van, akiről már korábban bebizonyosodott, hogy ügynök volt. A listán szerepel Arató András lemezlovas, aki egy tévéműsorban ismerte el, hogy beszervezték. Forró Tamás tévériporter beszervezéséről a Magyar Nemzet közölt bizonyítékokat. Molnár Gál Péter kritikusról pedig tavaly év végén derült ki, hogy ügynök volt. Csurka István MIÉP-elnök 1993-ban ismerte el, hogy beszervezték, de azt állította, hogy kényszer hatására írta alá az erről szóló nyilatkozatot. Szalay Gábor SZDSZ-es politikus pedig 2002-ben azt ismerte el, hogy külföldi útjairól jelentett.

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK