Másfél évre lezárhatják a Szabadság hidat

Vágólapra másolva!
A 4-es metró építése kapcsán, várhatóan a jövő év második felétől lezárják a Szabadság hídat. A híd lezárása akár másfél évig is eltarthat. Sor kerülhet a híd teljes felújítására is, egyelőre azonban nincs egyetértés a szakemberek és a hatóságok között egyik kérdésről sem. 
Vágólapra másolva!
Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

A többi hídhoz hasonlóan a Szabadság híd sem igényel azonnali felújítást, a 4-es metró építése kapcsán azonban, várhatóan a jövő év második felétől mégis lezárják. Ezt a főpolgármesteri hivatal közlekedési ügyosztályának vezetője és a fővárosi önkormányzat szakbizottságának alelnöke nyilatkozta szombaton az MTI-nek, részben megerősítve a korábbi híreket a híd lezárásáról.

Csordás Mihály, a közlekedési ügyosztály vezetője közölte, hogy ez ügyben a BKV az illetékes, mint a metróépítés felelőse. Megjegyezte, hogy akár másfél évig is eltarthat a híd lezárása, a Vámház téri és a Gellért téri metróállomások építése miatt. Ezeket ugyanis, hogy olcsóbb legyen a munka, a felszínről építik majd, hasonlóan a 4-es metró állomásainak túlnyomó részéhez.

"A híd lezárását a BKV erőlteti"

A döntéshozó számára meglepő hírként minősítette a fővárosi önkormányzat városüzemeltetési bizottságának elnöke a Szabadság híd lezárásáról szóló sajtóhíreket. Szálka Miklós szerint a híd hosszú idejű lezárását és a villamosforgalom megszüntetését a BKV metró programirodája erőlteti, mivel attól tartanak, hogy párhuzamos villamosközlekedés esetén kisebb lesz a metró forgalma.

A Fidesz szakpolitikusa elmondta, hogy a műegyetem szakmai véleménye ütközik a főváros által sűrűn foglalkoztatott Főmterv Rt. álláspontjával. Az egyetemi szakemberek szerint a híd közepén haladó villamos statikailag nem okoz olyan gondot, mintha a szélén ismét busz járna. Az alelnök leszögezte, a BKV álláspontjával ellentétesen a kiskörúton továbbra is szükség lenne a villamosra. Ennek vonalát a Nyugati térig tovább kellene vezetni, ahogyan ez a főváros közlekedésfejlesztési tervében is szerepel. Szálka Miklós nem ért egyet a híd teljes körű lezárásával, szerinte a Petőfi hídhoz hasonlóan félpályás lezárással kellene megoldani ezt a rekonstrukciót is. Nehezményezi, hogy a 4-s metró építésével összefüggő kérdésekből például a tenderek bírálatából kihagyják a fővárosi képviselőket.

Kevés lesz a pénz rá

Csordás Mihály kifejtette, ha már a metróállomások építése miatt lezárják a hidat, úgy célszerű annak többmilliárd forintos felújítására is sort keríteni. A hídrekonstrukció összege csak azután lesz ismert, ha valamikor jövőre elkészül ennek a terve. Az biztos azonban, hogy a 4-es metróhoz kapcsolódóan elkülönített pénz kevés lesz erre. A fővárosi önkormányzatnak plusz forrást kell hozzá biztosítania. Az ügyosztályvezető megjegyezte azt is, hogy a Gellért téri metróállomás építése kapcsán hosszú időre lezárják a műegyetem előtti felső rakpartot is.

Az MTI városházi információi szerint a 4-es metró alagút fúrási tenderében várhatóan jövő hónapban hirdetnek eredményt. Az alagút fúrása legkorábban jövő nyáron kezdődhet meg. A Keleti-, és a Kelenföldi pályaudvar közötti metrószakaszt pedig 2009. december végére adnák át a tervek szerint. Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes szabadsága miatt nem volt hivatalában elérhető.

A főpolgármesteri hivatal közlekedési ügyosztály vezetője nyilatkozatának némileg ellentmond Vajda Pálnak a szombati Népszabadságban közölt nyilatkozata, aki szerint a Szabadság híd felújítása halaszthatatlan. Megjegyzi ugyan, hogy nem ekkora tervezték a rekonstrukciót, de - mint mondta - azt összekapcsolják a 4-es metró építésével. Hozzátette, hogy a Gellért téri és a Fővám téri állomás 2006 második felétől kezdődő kialakítása alatt egyébként se lehetett volna a hídon közlekedni.

"A BKV nem dönthet a kérdésről"

Lakos Imre, a városüzemeltetési bizottság, valamint az SZDSZ budapesti elnöke az MTI-nek elmondta, hogy még "soha sehol nem volt szó erről a kérdésről döntéshozói szinten". Kijelentette, hogy technikai kérdés, hogy a BKV programirodája foglalkozik a 4-es metró beruházással, de - mint mondta - ez nem jelenti azt, hogy döntési kompetenciája is lenne bármiben, hanem a döntési jogkör a fővárosi önkormányzatnál van. Megjegyezte: a képviselők munkáját segíti ez ügyben a főpolgármesteri hivatal is. A BKV programiroda pedig nem lehet önjáró, csak a számára biztosított keretek között mozoghat - tette hozzá. Lakos Imre sem tartja elfogadhatónak, hogy megszüntessék a kiskörúton a villamosforgalmat. Megismételte, hogy az elfogadott közlekedésfejlesztési terv szerint a Nyugati pályaudvarig meghosszabbítják a kiskörúti villamos vonalat.