Szinte titokban írták alá az M0-s északi Duna-híd megépítéséről szóló szerződést, de lesz még hangosabb is az ügy. Az érintett települések különböző fejlesztésekért már hozzájárultak a beruházáshoz, de Szigetmonostor még ellenáll, míg a környezetet féltő civil szervezetek a bíróságon próbálkoznak - írja a Magyar Hírlap.

Aláírta az M0-s északi Duna-híd megépítéséről szóló szerződést pénteken a Nemzeti Autópálya Rt., valamint a közbeszerzési pályázat nyertese, a Hídépítő Rt. és a Strabag Rt. konzorciuma. Az Újpestet Budakalásszal összekötő beruházást a tervek szerint 2007 végén adják át, és 61,9 milliárd forintba kerül. Ebben viszont nincsenek benne azok a fejlesztések, amelyeket az érintett települések harcoltak ki a növekvő forgalomra hivatkozva.

Fotó: MTI
Az M0-s már máskor is ellenérzéseket szült

Az egyezségeket hosszas tárgyalások előzték meg, a környező önkormányzatok sokáig ellenálltak, aztán végül kiadták az engedélyeket, ám Szigetmonostor továbbra sem járult hozzá a beruházáshoz, és több civil szervezet is ellenzi az építkezést.

Felüljáró a hídért cserébe

"A hidat meg kell építeni, de az egyetlen helyes megoldás az lenne, ha egyszerre három híd létesülne" - mondta Derce Tamás újpesti polgármester. Szerinte az M0-s híd után jó ideig nem fog semmi épülni, és a felújítási programban lezárt hidak miatt csak romlik majd a helyzet.

Ennek ellenére Újpest több jelentős fejlesztést vívott ki magának. Tavaly decemberben adták át az újjáépített Szilágyi utat, valamint a Fóti út fölött átívelő 850 méter hosszú közúti felüljárót. A beruházás több mint egymilliárd forintba került, ennek csak a negyedét kellett a kerületnek fizetnie. A 2004-ben született megállapodás szerint az állam vállalta azt is, hogy kétszer kétsávosra bővítik a Váci út egyik szakaszát, máshol pedig felújítják a burkolatot. Ha pedig az M0-s északi híd megépülése után jelentősen megnő Újpesten a forgalom, akkor rendbe hozzák a Görgey utcát is.

A polgármester elmondása szerint azt tervezik, hogy bizonyos utcák egyirányúsításával, illetve a teherautó-forgalom korlátozásával vagy kitiltásával is javítanak a kerületi közlekedésen. Az utóbbi intézkedés Derce Tamás szerint már "előrehaladott állapotban" van, és akár tavasztól csak három-négy úton haladhatnának a teherautók a kerületben.

Pénzt vagy elkerülőt

Budakalász azt szabta feltételül, hogy az északi híd átadásával együtt épüljön meg egy települést elkerülő út is. Harcsa Lajos polgármester bizakodó a kettős átadást illetően, ám hozzátette: biztosítékot kaptak a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól arra az esetre, ha később valósulna meg a budakalászi elkerülő.

Úgy tudjuk, évente mintegy ötszázmillió forintot kapnának addig, amíg el nem készül a település melletti út. A pénzt a belső közlekedési hálózat fejlesztésére fordítanák, hogy csillapítsák a forgalmat.

A szigetmonostori önkormányzat mindmáig nem járult hozzá a beruházáshoz, holott a szigeten három pillér épülne. A település azt szeretné elérni, hogy az M0-s híd mellett a helyiek közlekedését megkönnyítő kis híd épüljön a sziget és a szentendrei Duna-part között. "Az önkormányzatiság elveinek alapján a helyiek hozzájárulása nélkül az építkezés nem kezdődhet meg" - mondta Szilágyi Lajos polgármester. A település tárgyalást ajánlott a gazdasági minisztériumnak: megadnák az építési engedélyt akkor is, ha a lakók több éven át ingyen használhatnák a dunai kompot. Az egyezkedés tart, az építkezést mindenesetre el lehet kezdeni, a helyi önkormányzat engedélye majd a használatba vételhez szükséges.

Óbuda a folytatástól tart

Tarlós István, Óbuda-Békásmegyer polgármestere is azt mondta, nem kérdőjelezik meg a híd, illetve az M0-s körgyűrű szükségességét, a kerület pedig nem gördít akadályokat a beruházás elé. Mert nekik nem elsősorban a híd, hanem a folytatás érdekes. "Az óbudai többletforgalom miatt a fő kérdés az, hogy mikor épül meg a Bécsi út és a Szentendrei út közötti szakasz, és hol lesz a nyomvonala" - mondta a polgármester.

Elmondása szerint a III. kerületi önkormányzat arányos megoldásra törekszik a "kényes tojástáncban". "Fennáll ugyanis annak a lehetősége - mondta -, hogy a kormány minél hamarabb szeretne eredményt felmutatni, de olcsón, így nekünk kell közvetítenünk a lakók és a tervezők között." Februárban egyébként lakossági fórumot tartanak, amelyen minden érintett képviselteti majd magát, tehát az egyezkedésnek még koránt sincs vége.