Lefoglalták a rendőrök a mentőhelikoptereket

Vágólapra másolva!
Nyomozást rendelt el a Nemzeti Nyomozó Iroda a mentőhelikopterek visszatartása ügyében, és lepecsételte azokat a gépeket, amelyeket korábbi üzemben tartójuk nem akart visszaadni az Országos Mentőszolgálatnak. A mentőszolgálat műszaki hibákra hivatkozva mondta fel a szerződést a céggel, amely ugyanakkor nevetségesnek tartja a vádakat.
Vágólapra másolva!

Lepecsételtek két miskolci mentőhelikoptert a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) munkatársai szerdán. Az MTI információi szerint a két miskolci gép mellett a többi mentőhelikoptert is egy időpontban leplombálták a nyomozók. A nyomozó iroda közleménye szerint felmerült a légi közlekedés veszélyeztetése bűntett elkövetésének gyanúja, ezért a hatóság soron kívül intézkedett a légi járművek és iratok lefoglalásáról. A lepecsételések tényét a helikoptereket visszatartó cég, a BASe Kft. szóvivője megerősítette az [origo]-nak.

Közben Batiz András kormányszóvivő bejelentette, hogy a gazdasági miniszter két vizsgálatot is elrendelt a magyarországi légi mentésben részt vevő helikopterekről frissen napvilágra került információk miatt.

A kormányszóvivői közlemény szerint a franciaországi nagyjavításra küldött két helikopter egyikéről ugyanis a szerelés közben kiderült, hogy korábban ukrán eredetű alkatrészeket szereltek bele jogszerűtlenül, veszélyeztetve a légi mentést. Ezen túlmenően fény derült arra is, hogy a 2003-ban hajtóműhiba miatt Szegeden lezuhant MI-2-es helikopterből a hajtómű fődarabját átszerelték egy másik MI-2-esbe, amelyik két évvel később, Pécsett szintén lezuhant - közölte a kormányszóvivő.

A szakemberek szerint szükség lenne független szakértői vizsgálatra az ügyben. Ez eddig azért nem történhetett meg, mert a BASe Kft. nem járult hozzá - tette hozzá Batiz András. Mint mondta, a vizsgálatnak tisztáznia kellene, hogy a lezuhant helikopterből átszerelt főalkatrész szerepet játszhatott-e a későbbi balesetben. A szóvivő rámutatott arra, hogy ezekért, mint üzembentartó, a BASe Kft. a felelős.

Az [origo] kérdésére Edelényi Gábor, a BASe Kft. szóvivője azt mondta, hogy visszautasítják a mentőszolgálat állításait. Mint mondta, nevetségesnek tartják, hogy a mentőszolgálat éppen most jön elő ilyen hibákkal, amikor a francia nagyjavításon már nyáron átvizsgálták a két helikoptert.

Az igaz, hogy a szegedi gépből kiszerelt alkatrész került a pécsi mentőhelikopterbe - mondta a sajtószóvivő. De elfogadott repüléstechnikai megoldás, hogy a kiszerelt alkatrészt visszaküldik a gyártójának, aki minőségi tanúsítvánnyal igazolt nagyjavítást végez rajta. Ez történt a pécsi MI-2-be szerelt alkatrésszel is, a lengyel gyártó 1000 repülési óra garanciát adott rá, amiből a pécsi gép lezuhanásakor 98 óra telt csak el - közölte Edelényi Gábor. A cég információi szerint a pécsi helikopter balesetének vizsgálata elakadt, így a hiba okát máig nem állapították meg.

Fotó: MTI
Fotó: MTI

Mint arról korábban beszámoltunk, az Országos Mentőszolgálat felmondta szerződését a céggel, amely azonban nem volt hajlandó visszaadni a légi mentésre használt helikoptereket. Így a mentőszolgálat jelenleg három - egy bérelt és két kölcsönkért honvédségi - helikopterrel látja el a légi mentési feladatokat az ország területén, mert a 10 állami tulajdonú gép közül pillanatnyilag egy felett sem rendelkezik.

A BASe Kft. arra hivatkozott, hogy a mentőszolgálat több millió forinttal tartozik nekik. Az OMSZ főigazgatója ugyanakkor szerdai sajtótájékoztatóján cáfolta, hogy adósságuk lenne a céggel szemben.

Takács Zoltán ismét hangsúlyozta, hogy egész Magyarországot lefedik, ha mentésre van szükség, és az ország 65-70 százalékát az ideális 15 percen belül el tudják érni a két honvédségi helikopterrel, valamint a Budaörsről indítható, bérelt géppel. Nem jelent problémát az, hogy az orvosi feladatokra átalakított honvédségi MI-8 gépeknek nagyobb helyre van szükségük a leszálláshoz. Hiszen pillanatnyilag az ország 150 kórházából 15-nél van leszállási lehetőség, így a gyakorlat eddig is az volt, hogy a mentőhelikopter a kórházhoz közeli sportpályákon landol, és innen mentőautó szállítja tovább a sérülteket - mondta a főigazgató.

[origo]/MTI