Álhirdetésekkel viccelődik a Fidesz és az MSZP

2006.02.15. 18:50

A két nagy párt közeléből származó álhirdetésekkel tréfálkozik a hívei körében az MSZP és a Fidesz . A plakátok az ellenfél reklámjait figurázzák ki. Egymás parodizálását megkönnyíti a jogi szabályozás hiánya.

"Zavarosban halásztunk", "Rendőrségi eszközökkel ártatlan családanyákat hurcoltunk meg", "Négy év alatt tíz évet távolodtunk az eurótól" és más hasonló, az MSZP országos elszámoló kampányát kifigurázó hamis hirdetéseket olvashat a látogató, amikor rákattint a Fidesz-frakció honlapjára. A formai jegyek ismerősek, és a poén is: "Igen. Megcsináltuk." 

Szintén a világhálón terjed a Fidesz "rosszabbul élek, mint négy éve" - hirdetéseinek ellenplakátterve. A négy képből álló sorozat egyikén Orbán Viktor például azon búsul, hogy százmillióba került a háza átépítése, Deutsch Tamás pedig amiatt, hogy "nem nyúlhat le több milliárdot beléptetőrendszerekre".

A Fidesz nem tagadta, hogy a párt kommunikációs csapatához köthetők a viccesnek szánt  MSZP-s antihirdetések. Ellenben Szabó Zoltán, országgyűlési képviselő (MSZP), aki e-mailben ajánlotta frakciótársai figyelmébe az újragondolt fideszes plakátokat, a Figyelőnetnek cáfolta, hogy az MSZP csináltatta volna azokat. A reklámok, amellett, hogy valótlanságot tartalmazó adatokat tényállításként tálalnak, nem tüntetik fel a reklámozót.

A sajtótörvény alapján levezethető, hogy a választási propagandaterméken is nevesíteni kell a kiadót, illetve a jogtulajdonost. Megkerestük az MSZP-t és a Fideszt is, de a plakát-ügyeket egyikük sem kívánta kommentálni. Nem hivatalos szocialista forrásból úgy értesültünk, a párt jogászai úgy vélekedtek, hogy a védjegyoltalom alatt álló, lajstromszámmal rendelkező logó használatán kívül más dologba jogi úton meglehetősen problémás volna belekötni.

Az MSZP-t kifigurázó banner

"A médiatörvényen kívül a gazdasági  reklámozásra vonatkozó jogi szabályozás politikai hirdetésekkel egyáltalán nem foglalkozik, ezért a Magyar Reklámszövetség mindig is elzárkózott a kampányhirdetések jogi kommentálásától" - mondta az [origo]-nak Sarkady Ildikó médiajogász, a Magyar Reklámszövetség jogi bizottságának elnöke.  A jogalkotó a politikusok és a sajtó önszabályozására bízza a kérdést, és tőlük várja az etikai alapelvek megfogalmazását és tiszteletben tartását. A lejárató kampányokkal szemben pedig a személyiségi jogok védelmében a politikusok és pártok polgári peres eljárást kezdeményezhetnek" - vélte a médiajogász.

A politikai reklámipar teljes szabályozatlanságát emelte ki Megyer Örs, az Önszabályozó Reklámtestület elnöke is, aki szerint a politika érdekei sem azt diktálják, hogy siessenek törvényt alkotni róla.

Az mms-en és e-mailen futó gerilla-kampányban várhatóan lesznek még további tréfás képi fájlok. 2002-ben például Kovács László arcmása keringett a neten Geréb felirattal, amint azt mondja: "Nemecsek áruló!". A négy évvel ezelőttihez képest a szerzők képszerkesztői technikája sokat fejlődött: mind a "Megcsináltuk"-, mind a Rosszabbul élek"-hamisítás profi tudásra vall.

Bogár Zsolt

KAPCSOLÓDÓ CIKK