Keressük a legszebb választási plakátot

2006.03.06. 12:51

Piros négyzet, szomorú nyugdíjas, Kovács Pisti vagy cumi - vajon melyik a legszebb politikai plakát? Most kiderülhet, az [origo] ugyanis plakátszépségversenyt hirdet, amelyben egy grafikus és egy reklámszakember segíti az olvasókat döntéshozatalban. Olvassa végig a cikket, majd szavazzon, és írja is meg véleményét! Eredményhirdetés a jövő héten.

A Fidesz szerint rosszabbul élünk

Mindenki ismeri a "Rosszabbul élünk, mint négy éve" feliratú, többféle változatban megjelent plakátokat: többek között elgyötört férfiarchoz, idős asszony képéhez, gyerekarchoz és várandós családanyához társítva több mint 400 ezer munkanélküliről, gáz- és gyógyszeráremelésről, kevesebb lakáshitelről szólnak a plakátok. A "Változás 2006"-ot hirdető fideszes hirdetések már tavaly óta láthatók az utcákon. Ezeken a párt különböző politikusai a győzelem jelét mutatják a "változás" kezdőbetűje helyén. Néhány napja továbbfejlődtek a lehangoló üzenetek: emelkedtek a hirdetéseken látható számok, a feliratok szerint több lett a munkanélküli, emelkedtek a gyógyszerárak. A plakátok alsó részén félreérthetetlenül utalnak a szocialisták kampányára: "Na, ezt jól megcsinálták".

Molnár Annamáriának, az [origo] grafikusának az tűnt fel, hogy a "Rosszabbul élünk..." plakátokon gyakorlatilag nincs Fidesz-logó, és sem a színvilág, sem a régies stílus nem idézi a pártot. "Nyilván céljuk is volt, hogy párttól függetlenül közvetítsék az üzeneteiket" - tette hozzá. "A képek a különböző korosztályokat próbálják megszólítani" - mondta. "Kompozíció szempontjából nincs velük gond, de a vizuális-művészi megvalósítás nem tökéletes, a figurák például nincsenek túl szépen kivágva" - magyarázta, hozzátéve, hogy nem feltétlenül a túlzott kidolgozottságtól lesz jó egy plakát.

"Nagyon profi a Fidesz negatív kampánya, ami erőteljesen operál az érzelmekkel, vagyis a szomorúsággal" - vélte Gulyás János, a Young&Rubicam reklámcég ügyvezetője. "Ezzel az amúgy is rosszkedvű magyar városokat még rosszkedvűbbé teszi" - tette hozzá. A Fidesznek ez a reklámkampánya kissé a nyolcvanas évek színvilágát idézi, valószínűleg tudatosan - mondta az ügyvezető. "Az üzenet nagyon tiszta, de nagyon erősen manipulatív, ezért előfordulhat, hogy bumeránghatást érnek el ezek a plakátok" - vélte. A "Változás 2006" plakátok nem kapcsolhatók a "szomorú" plakátokhoz: Gulyás szerint valószínűleg arról lehet szó, hogy a stratégák megosztják a feladatokat a különböző kampányeszközök között. Az MSZP-ről és a Fideszről is elmondható az ügyvezető szerint, hogy tudatosan, hosszabb távon építik fel kampányaikat. "Az is látszik, hogy minderre több pénzt költenek" - tette hozzá Gulyás.

Írja meg, mit gondol a Fidesz óriásplakátjairól!

Az MSZP nem fordulna vissza

Tavaly ősz óta szinte kizárólag a nagy piros négyzetekre épül a szocialista párt plakátkampánya: a piros-fehér mezőkre osztott hirdetéseken ferde négyzeteken, óriásbetűs feliratokon és kis MSZP-logón kívül semmi más nincs. A hirdetések az elmúlt négy év eredményeire utalnak, a szlogen: "Igen. Megcsináltuk". Ezt a kampányt ősszel vezették be, és három jelszóra építették fel: bátorság, biztonság, igazságosság. A szocialisták sem maradnak ki a negatív kampányból: Fideszt támadó plakátjaikon fekete-narancssárga alapon olyan szövegek szerepelnek, mint: "A Fidesz csak 7 kilométer autópályát adott át", "A Fidesz 0 forinttal emelte a családi pótlékot", "Ne forduljunk vissza". Ezeken csak egészen kis méretben, az alsó sarokban szerepel az MSZP felirat.

A napokban jelentek meg az utcákon az MSZP legfrissebb, az Új Magyarország programot népszerűsítő plakátjai. Ezek mintha a fideszes "Rosszabbul élünk..." kampány ellenpontjai lennének: kisbetűs üzenet, bal oldalon Gyurcsány Ferenc képe, jobboldalt pedig a fideszes plakátokhoz hasonlóan egy-egy társadalmi csoportot szimbolizáló arckép: idős néni, anya, családapa, kisgyerek. Az MSZP-plakátokon látható arcok azonban - a fideszessel ellentétben - nem rosszkedvűek vagy szomorúak, sőt: többnyire boldognak tűnnek.

Az MSZP negatív kampányáról grafikusunk szerint azonnal látszik, hogy a korábbi Fidesz-plakátok stílusát, színvilágát idézi, nem véletlenül. Molnár Annamária szerint ez azért lehet hasznos, mert akik eddig a Fideszre szavaztak, biztosan elolvassák, és lehet, hogy később veszik észre, valójában MSZP-s hirdetésről van szó. "A minimálgrafika ez esetben hatásos, mert az üzenet a lényeg, és a szöveget a nézők biztosan elolvassák" - mondta. A szocialisták piros négyzetes plakátjai is csak a konkrét üzenetre koncentrálnak, és a letisztult, képi elemek nélküli design Molnár Annamária szerint pontosan ezt tükrözi. A legújabb plakátok különböző változatai grafikusunk szerint egyértelműen egy-egy célcsoportnak szólnak, és hangsúlyos a pozitív üzenet. "A zöldessárgás feliratok betűi azonban elég kicsik, csak az olvassa el, aki erre koncentrál" - tette hozzá.

Gulyás János szerint a szocialisták voltak azok, akik a legnagyobb fejlődést produkálták a korábbi kampányaikhoz képest. "A piros négyzet teljesen új, illik egy modern európai szociáldemokrata párt imidzséhez" - fogalmazott. Szerinte az MSZP hosszú ideje először fogalmazza meg világosan az általa képviselt értékeket. Az üzenetek könnyen érthetők, észérvekkel dolgoznak, és ennek megfelelően letisztult a grafika. Még a Fideszt bíráló plakátokon is megjelenik a mozgósító erő ("ne forduljunk vissza").

Írja meg véleményét a piros négyzetekről!

Az SZDSZ törődik Kovács Pistivel

Az SZDSZ az egész országnak bemutatta Kovács Pistit. A kék alapú plakátokon mindenütt látható az ötéves kisfiú, ő adja el a szöveget és az SZDSZ-logót. Több SZDSZ-szavazat esetén kevesebb lesz az adó, jobb az egészségügy, kisebb az állam - hirdetik a grimaszolós Kovács Pisti-s plakátok.

Grafikusunk szerint szakmai szempontból a Kovács Pisti-s plakátok a mezőny legjobbjai, az összes plakát közül ezekhez kell a legnagyobb grafikai tudás. "A kék árnyalatait nagyon szépen használták, a szöveg is, a tördelés is igényes, bár némelyik plakát kissé zsúfoltnak tűnik. A kisgyerek képe biztosan mindenkit megfog, a gyerekeken és a családon keresztül üzenni mindig hatásos" - vélte Molnár Annamária, aki szerint a háttér kidolgozottsága és a háromdimenziós SZDSZ-logó teszi igazán profi munkává ezeket a plakátokat.

Gulyás János úgy vélte, hogy az SZDSZ plakátjai abból a szempontból a legjobbak, hogy "a legtöbbet ezek használnak a városképnek". "Nagyon markáns a kreatív részelem, vagyis Kovács Pisti, ami az egészet szerethetővé teszi, és ha jól értem, azt sugallja, hogy az SZDSZ az eljövendő generációk boldogulására helyezi a hangsúlyt" - mondta. Gulyás szerint mindkét kis párt plakátjaira jellemző, hogy az érzelmekre és az észre egyszerre próbálnak meg hatni. A képektől szerinte nem idegen a humor sem. "Igaz, az SZDSZ minden ilyen típusú megnyilvánulásában van valamilyen irónia" - jegyezte meg.

Ön mit gondol a Kovács Pisti-s plakátokról?

Nem veszi be a cumit az MDF

Az MDF-es plakátokat a zöld szín határozza meg, és többnyire egy felül piros, alul narancssárga cumi, amelyről a felirat azt írja: "Nem vesszük be. Felnőttek vagyunk". Az utcákon a cumin átfutó átlós feliratok üzenik többek között azt a járókelőknek, hogy a korrupció megállítható, a populizmus megfékezhető vagy a magas adó csökkenthető. Azokon az MDF-es plakátokon, amelyekről lemaradt a cumi, fotókkal illusztrálva olvashatók az MDF programjának legfontosabb pontjai, mint a részmunkaidős foglalkoztatás vagy az örökösödési adó eltörlése.

Molnár Annamária szerint az MDF-plakátok stílusa, színei szépek ugyan és felkeltik a figyelmet, de messziről nézve túlságosan idézik a Benetton hirdetéseinek arculatát. A cumi nélküli képek szerinte egy visszafogott MDF-népszerűsítő kampányt sugallnak. "Aki nem tudja, hogy mit akar, annak ez nem biztos, hogy elég" - vélte.

Gulyás János szerint az MDF-plakátok lennének a győztesek a "legszimpatikusabb üzenet" kategóriában. A cumis hirdetések igényesek és viccesek is, utóbbi elég szokatlan az MDF eddigi kampányai alapján - vélte Gulyás. "A humor egyébként a nagy pártokra is ráférne a kampányaikban. Az embereknek sokkal több humoruk van, mint ahogy a kommunikátorok gondolják" - tette hozzá. Gulyás szerint valószínűleg nem volt szándékos, hogy a cumi alakja némileg hasonlít az MDF logójára: szerinte nem lenne túl szerencsés ez a gondolattársítás.

Önnek tetszenek az MDF-es cumik?