A választópolgárok több esetben kifogásolták az adatvédelmi biztosnál a számukra kevésbé szimpatikus párt vezetőjének telefonhívásait, de panaszkodtak a közvélemény-kutatók telefonhívásaira is. Péterfalvi Attila azt mondta [origo]-nak: sokan sérelmezik, hogy adataikat egyáltalán megvehetik a pártok.

"Leginkább a miniszterelnökjelöltek automatizált telefonhívásaira panaszkodtak a beadványokban, és a szimpatizánsok mindig az ellenoldal vezetőjére vonatkozóan fogalmaztak meg kifogást" - mondta az [origo]-nak Péterfalvi Attila. Az adatvédelmi biztos szerint a mintegy két tucat panaszbeadványban szinte minden választásokkal kapcsolatos adatkezelésnél merültek fel problémák.

Az ombudsman elmondta, hogy egyesek azt kifogásolták, ők nem szimpatizánsok, mégis ilyen értelmű levelet is kaptak valamelyik politikai párttól, míg mások a közvélemény-kutatók pártpreferenciára vonatkozó telefonos érdeklődését tartották zaklatásnak. Péterfalvi Attila hozzátette, hogy sok észrevétel érkezett az ajánlószelvényekkel kapcsolatosan is. Kiemelte, hogy a jelenlegi rendszerben különleges adatokat kezelnek, a támogatónak így egyéb adatok mellett a személyi számát is meg kell adnia.

Péterfalvi Attila úgy látja, hogy felül kellene vizsgálni az ajánlószelvények rendszerét, amelyről el kellene dönteni: szükség van-e rá, illetve hogy fel lehet-e váltani valami mással. Szerinte a nemzetközi tapasztalatok alapján lehetne más megoldást találni.

Az adatvédelmi biztos a problémák között említette azt, miszerint jelenleg a választópolgár a törvény alapján nem tehet letiltó nyilatkozatot arra vonatkozóan, hogy adatait politikai marketing céljára megvásárolják. "Sokan egyszerűen nem értik, hogy milyen alapon vehetik meg a pártok az ő személyes adataikat" - mondta az [origo]-nak. Álláspontja szerint semmi nem indokolja, hogy a letiltás lehetőségét ne teremtsék meg.

Az ombudsman problémásnak látja az automatizált telefonos üzenetek mellett az sms-ek és e-mailek küldését is, hiszen - mint mondta - a kampánycsend időszakában sokan nem tartják be az előírásokat. Péterfalvi Attila hangsúlyozta: érdemes lenne elgondolkodni egy politikaimarketing-törvény megalkotásán, de legalábbis a jelenlegi szabályok megváltoztatásán.

Az adatvédelmi biztos elmondta, hogy a választások lezárultával tapasztalatait levélben foglalja majd össze, és azt elküldi az igazságügyi miniszternek, a házelnöknek és az Országos Választási Bizottságnak.

MTI/[origo]