Vágólapra másolva!
A Tisza és a Hármas Körös naponta alig apad néhány centimétert, ezért továbbra is elhúzódó árvízre kell számítani. Az árvíz miatt több vasútvonalon szinte csak lépésben, öt-tíz kilométeres sebességgel járnak a vonatok, egyes szakaszokon vonatpótló buszok szállítják az utasokat. A következő napokban várható csapadék pedig tovább nehezíti az árvízi védekezést.
Vágólapra másolva!

Egyre jobban átáznak a gátak, újabb 37 helyen észleltek szivárgást vagy buzgárt. A vízgyűjtők felett ráadásul többfelé várható zápor, zivatar - közölte az Országos Műszaki Irányító Törzs csütörtök reggel. A csapadék pedig tovább nehezíti az árvízi védekezést.

A Tisza és a Hármas Körös naponta mindössze 2-5 centimétert apad, ezért továbbra is elhúzódó, magas vízszint elleni védekezésre kell számítani. A Tisza teljes magyarországi szakaszán lassú ütemben apad, és ez különösen igaz a folyó alsó szakaszára. Szolnoknál szerda reggel óta 4 centimétert, Csongrádnál 5 centimétert, Szegednél 3 centimétert apadt. A Hármas-Körösön is lassú az apadás.

A Köröszugot veszélyeztető négy nagy repedésnél az apadással lassan elmúlik a veszély. Éjszaka befejezték a védvonal építését, a több kilométer hosszú védvonal biztonságot nyújt a településeknek. A gátrepedéseknél még mindig komoly munka folyik, a töltés megcsúszott szakaszait homokzsákokkal és egytonnás víztartályokkal megfogták.

Még nem térhettek vissza a kitelepítettek

Varga Miklós vízügyi helyettes államtitkár azt javasolja a Jász-Nagykun-Szolnok megyei védelmi bizottságnak, hogy a kimenekített lakosságot engedje vissza házaikba, mert a kiépített védvonal megfelelő védelmet nyújtana a kőröszugi településeknek egy esetleges gátszakadás esetén is. A térségben 2119 ember kényszerült elhagyni otthonát.

Tokár István, a megyei védelmi bizottság elnöke ugyanakkor közölte: számára a területileg illetékes vízügyi igazgatóság vezetője tehet javaslatot a kitelepítés megszüntetésére. A vízügyi igazgató pedig azt közölte vele, hogy leghamarabb akkor él ezzel a kezdeményezéssel, ha a vízszint fél méterrel vagy azt meghaladóan csökkeni fog.

Észak-Magyarországon jelentősen javul mind az ár-, mind pedig a belvízi helyzet. Tovább apad a Tisza felső szakasza és a Bodrog. A Tiszán Tokaj és Tiszacsermely között első fokú a készültség, Tokaj alatt Négyesig másodfokú, míg Újlőrincfalva és Négyes között továbbra is érvényben van a harmadfok. Az elöntött terület nagysága folyamatosan csökken, az elmúlt 24 órában történt felmérések alapján a 23 ezer hektárt közelíti meg.

A vonatoknak lassítani kell

Az árvíz miatt több vasútvonalon szinte csak lépésben, öt-tíz kilométeres sebességgel járnak a vonatok, egyes szakaszokon vonatpótló buszok szállítják az utasokat - közölte a MÁV szóvivője. Tiszaföldvár és Kunszentmárton között a Körös folyó hídján továbbra sem közlekedhetnek a vonatok, a hidat kővel megrakott kocsikkal terhelték le.

Újszász és Jászladány között 5, Tiszafüred és Poroszló között, valamint az Almásfüzitő-Neszmély-Süttő vonalszakaszon mindössze 10 km/h sebességgel közlekedhetnek a szerelvények. Vonatpótló autóbuszok szállítják továbbra is az utasokat Tiszaalpár és Lakitelek, Kunszentmárton és Tiszaföldvár, valamint Kunszentmárton és Lakitelek között.

A magyarországi folyókon jelenleg összesen 1792 kilométeren van készültség. Rendkívüli készültségi fokozat van 710 kilométer védvonalon a Tisza Szolnok és a déli országhatár közötti szakaszán, továbbá a Zagyva és a Maros torkolati védelmi szakaszain, valamint a Hármas-Körös teljes hosszán. Harmadfokú a készültség a Tisza jobb partján Tiszavalk és Szolnok között, a Tisza bal partján Tiszakeszi és Szolnok között, a Sebes-Körös torkolati szakaszán, valamint a Hortobágy-Berettyón, összesen 428 kilométeren.