Nem kapnak kártérítést az elkésett vonatutasok

2006.06.23. 16:05

Etikátlannak tartják a fogyasztóvédők, hogy a MÁV nem téríti meg utasainak, ha menetrendszerű járatai késnek. Nincs ugyanis előírás, ami a jegyek árának visszafizetésére kényszerítené a vasúttársaságot. Kártérítésre csak akkor van esély, ha az utazó Intercityre váltott jegyet és a műszaki hiba miatt bekövetkezett késést a MÁV bejelentette.

A hőségtől deformálódott sínek miatt nem ritka a harminc-ötven perces késés a vonatoknál. Kártérítésre azonban nem számíthatnak, akik emiatt késnek el valahonnan - közölték az illetékesek érdeklődésünkre. A MÁV ZRt. tájékoztatása szerint ugyanis csak abban az esetben kaphatja vissza az utas a pénzét, ha Intercityre váltott pótjegyet, a vonat műszakilag meghibásodott, és a késést hivatalosan is bejelentették - ennek a három körülménynek egyszerre kell bekövetkeznie. Egyéb esetekben nem érdemes kártérítést követelni.

Az említett gyakorlat már régóta ismert, azonban Siklósi Máténak, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség kommunikációs helyettesének véleménye szerint ennek alkalmazása - bár nem ütközik semmilyen jogszabályba - etikátlan. Az utazó ugyanis egy szolgáltatást vesz igénybe, mégsem reklamálhat, ha a vonat késése miatt csúszik le egy munkahelyi interjúról vagy kórházi kezelésről.

Az utazók szempontjából előnytelen helyzet megszüntetésére nem lát módot Krajcsik Szilvia, a Fogyasztóvédelmi Egyesület munkatársa. Mint elmondta, a szolgáltatók üzletszabályzata rendezi ezt a kérdést. Amikor megvásároljuk a jegyet, automatikusan elfogadjuk az üzletszabályzatot. Ez azonban nem tartalmaz olyan kitételt, hogy késés miatt vissza kell téríteni utazási költséget.

Orbán István

KAPCSOLÓDÓ CIKK