30-as sebességhatárt kérnek Demszkytől és Tarlóstól

Vágólapra másolva!
Útdíj bevezetését, 30 kilométeres sebesség korlátozást, valamint 8 perc alatt elérhető parkok építését tartalmazza az a Levegő Munkacsoport által összeállított tervezet, amelyre a zöldek szerint azért van szükség, hogy javuljon a fővárosiak életminősége. A javaslatcsomagot a civilek az őszi önkormányzati választások előtt megküldik a főpolgármester-jelölteknek és a kerületi vezetői posztokra pályázóknak.
Vágólapra másolva!

Tarlós István, a Fidesz-KDNP főpolgármester-jelöltje néhol túlzónak tartja, Demszky Gábor viszont még nem kapta meg azt a Levegő Munkacsoport által összeállított javaslatcsomagot, amelyet a környezetvédő civil szervezet az őszi önkormányzati választások előtt, még augusztusban megküld az összes főpolgármester- és kerületi polgármester-jelöltnek, valamint a Fővárosi Közgyűlés képviselő-jelöltjeinek.

A "Mit várunk az önkormányzatoktól 2006 és 2010 között?" címet viselő tervezet tartalmazza többek között a zöldek oktatással, városfejlesztéssel kapcsolatos elképzeléseit. Legrészletesebben azonban a közlekedés és a légszennyezettség okozta problémákkal foglalkozik a javaslatcsomag. A civilek mindezt azzal indokolják, hogy az Európai Bizottság adatai szerint a légszennyezés miatt, egy magyar ember átlagban több mint egy évet veszít az életéből. A fővárosban ez elérheti a három évet is, ezzel pedig Budapest a harmadik legrosszabb helyen áll Európában.

Útdíj 2009-től

A környezetvédők szerint a forgalom csökkentése érdekében 2009 októberétől a fővárosban be kell vezetni az útdíjat. Londonban már működik hasonló rendszer. Ken Livingstone polgármester 2004-ben vezette be az úgynevezett dugódíjat. A londoni rendelet értelmében kezdetben 5 fontot (1800 Ft) róttak ki - majd tavaly ezt a díjat 8 fontra emelték - azokra az autókra, amelyek a belvárosban közlekedtek, az intézkedés hatására pedig közel 30 százalékkal esett vissza a forgalom a brit fővárosban.

A javaslatcsomag szerint 2010-től a főútvonalak, illetve a tömegközlekedési útvonalak kivételével Budapest teljes területén 30 kilométeres sebességkorlátozást bevezetésére van szükség. A zöldek példaként Münchenre, Freiburgra és Grazra hivatkoznak, ahol jelenleg hasonló rendelet van érvényben. Szükségesnek tartják a környezetvédők azt is, hogy hétvégén egyre nagyobb területről tiltsák ki az autókat, többek között a Lánchídról vagy az Andrássy útról.

Fontos része a javaslatoknak az is, hogy minden fővárosi útvonalon előnyt élvezzen a tömegközlekedés. Ennek részeként a közlekedési lámpákat a tömegközlekedési járművekhez kell hangolni, a forgalmasabb szakaszokon - Rákóczi út, Kossuth Lajos út, Üllői út, Károly körút, Bajcsy-Zsilinszky út - szűkíteni kell az autók által használt felületeket. A bicikliutakat pedig olyan mértékben kellene fejleszteni, hogy 2010-re a Budapesten közlekedők 20 százaléka már kerékpárt használjon.

Park 8 percnyire

"Meg kell teremteni annak a feltételeit, hogy a lakásától legfeljebb 8 percnyi gyaloglásra minden lakos találjon olyan közterületet, ahol egészségesen lehet pihenni, kikapcsolódni, játszani" - tartalmazza a csomag. Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke szerint ezt parkok építésével és belső udvarok átalakításával lehet megoldani.

A zöldek szerint azokban a városrészekben, ahol a zöldterület aránya nem éri el lakosonként a 7 négyzetmétert - Erzsébetváros, Lipótváros -, beépítési tilalmat kell elrendelni. Lukács András elmondta: annak ellenére, hogy a városlakóknak fejenként legalább 21 négyzetméter zöldterületre van szüksége, elegendő lenne az is, ha 7 négyzetméter jutna a lakókra, mivel jelenleg, a VII. kerülteben az átlag egy négyzteméter alatt van. A parkok megóvása érdekében megtiltanák, hogy fákat vágjanak ki, vagy zöld területek alá mélygarázsokat építsenek, mint ahogy azt tervezte a VI. kerületi önkormányzat a Jókai téren.

A Levegő Munkacsoport elnöke az [origo]-nak elmondta: a kezdeményezés célja, hogy a polgármester-jelöltek vállalják, megválasztásuk esetén teljesítik a javaslatcsomagban foglaltakat. Ennek érdekében pedig a civilek egy szerződéstervezetet is csatolnak a javaslatcsomaghoz.

Tarlós István, Óbuda független polgármestere a tervezet oktatással, közlekedéssel kapcsolatos fejezeteivel egyetért ugyan, de néhány javaslatot túlzónak tart. A Fidesz főpolgármester-jelöltje elképzelhetetlennek tartja, hogy a fővárosiak nagy része az autóját otthon hagyva, átüljön a tömegközlekedési eszközökre. Tarlós szerint az útdíj ötlete is túlzó, helyette legfeljebb a teherforgalom korlátozása valósítható meg. A polgármester ugyancsak életszerűtlennek tartja a 30 kilométeres sebességkorlátozást, valamint hogy 8 percnyire mindenhol legyenek elérhető parkok

A fővárosi önkormányzat sajtóirodáján azt közölték az [origo]-val, hogy a zöldek javaslatairól nem hallottak, a közgyűlés által májusban elfogadott levegőtisztasági program összeállításakor azonban figyelembe vették a zöldek, így a Levegő Munkacsoport javaslatit is.

Szabó András