Jogilag inog Demszky Combino-ultimátuma

Vágólapra másolva!
A szerdán nyilvánosságra hozott Combino-szerződésből kiderül, hogy a Demszky Gábor által említett ötperces meghibásodás nagy valószínűséggel nem lehet alapja annak, hogy a villamosokat visszaküldjék a gyártónak. A szerződés ugyanis nem is tekinti üzemképtelenségnek azokat a meghibásodásokat, melyeket 24 órán belül orvosolnak. A BKV nem vizsgálja a villamosok visszaküldésének lehetőségét - közölte csütörtökön a BKV vezérigazgató-helyettese.
Vágólapra másolva!

A 24 órán belül helyrehozott hibák nem érintik az üzemképességet, ha a javítást követően a villamos újra forgalomba tud állni - derül ki a szerdán nyilvánosságra hozott szerződésből, amelyet a BKV és a villamosokat szállító Combino Consortium kötött 2004-ben (a konzorcium tagja a Siemens és a szintén német Kiepe Elektronik).

Abban az esetben, ha a villamos meghibásodásáért egyáltalán nem okolható a járműveket szállító Siemens - például vandalizmus, baleset esetén -, akkor a meghibásodott járművet a szerződés szerint nem is tekintik üzemképtelennek.

A szerződésből tehát úgy tűnik, hogy a Demszky Gábor által említett 5 perces meghibásodás nem lehet alapja annak, hogy a villamosokat visszaküldjék a gyártónak. A főpolgármester a múlt hét végén tett olyan kijelentést, hogy ha valamelyik Combino a következő időszakban akár csak öt percre is meghibásodik, visszaküldik a Siemensnek. Egyúttal megkérte a BKV Zrt-t, hogy vizsgálja ki azt, hogy a sorozatos meghibásodások miatt fenntartható-e a villamosok gyártójával, vagyis a Siemensszel kötött szerződés.

A szerződés ugyanakkor azt is tartalmazza, hogy a megrendelőnek - a BKV-nak - bármikor joga van felmondani a villamosok beszerzéséről szóló szerződést. A felmondástól számított 28 napig azonban minden addig leszállított járművet és alkatrészt ki kell fizetnie a Siemensnek.

A főpolgármester kijelentését követően az [origo] hétfőn szeretett volna betekinteni a villamosok megvásárlásáról szóló szerződésbe, de - üzleti titokra hivatkozva - a BKV ezt nem tette lehetővé. Az adatvédelmi biztos ugyanakkor jelezte: közérdekű információról van szó, amit mindenkinek joga van megismerni. Két nappal később a BKV bejelentette, hogy az újságírók rendelkezésére bocsátja a szerződést. A BKV utólag ezt azzal magyarázta, hogy egyeztetnie kellett a Siemensszel a nyilvánosságra hozatal feltételeiről. A gyártó - a villamosokra vonatkozó műszaki specifikációt kivéve - hozzájárult a szerződés közzétételéhez.

"A szerződésben nincs olyan pont, hogy 4-5 perces leállásért vissza lehet küldeni a villamosokat" - felelte a visszaküldés lehetőségét firtató újságírói kérdésre csütörtökön Donáth Zoltán, a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese. A BKV nem is vizsgálja a visszaküldés lehetőségét, mert a Siemens a szerződésnek megfelelően teljesít - tette hozzá Donáth Zoltán.

Több mint húsz napra vonatkozóan ugyanakkor kötbérre tart igényt a BKV - közölte a vezérigazgató-helyettes. A szerződés szerint a Siemens akkor köteles kötbért fizetni a BKV-nak, ha a gyártó nem képes biztosítani a már leszállított villamosok 90 százalékának az üzemképességét. Ez volt a helyzet akkor, amikor az ajtók hibája, illetve átállítása miatt nem jártak a villamosok. A kötbér összege villamosonként napi 1300 euró. A kérdéses időszakban hat Combinónak kellett volna járnia, tehát a kötbért is hat villamos után fizeti majd a Siemens.

A főváros 2000-ben döntött az új villamosok beszerzéséről, a megvásárlásukról szóló szerződést 2004-ben írták alá. Az első szerelvények idén márciusban érkeztek meg, a negyvenediknek pedig 2007 májusáig kellene megérkeznie. A 36 milliárd forintért vásárolt villamosok Demszky Gábor főpolgármester kampányában is jelentős szerepet kaptak. A villamosok azonban már első útjaikon meghibásodtak, és azóta is számtalan probléma volt velük. A legutóbbi üzemzavarok után úgy döntöttek, hogy a csúcsforgalmi időszakban nem közlekedhetnek, mert csak így tudják megóvni őket a rongálástól. A Combinók várhatóan október első felében járnak majd a csúcsforgalom idején is.

Tiefenthaler Eszter