Rockermúltat és babázást is bevetnek a jelöltek

2006.09.29. 10:43

Nem újdonság, hogy magánéletük imponálónak vélt részleteit is megosztják a politikusok a választókkal, a mostani főpolgármester-jelöltek ígéreteinek körítése azonban már régen túllépett a rendezett háttért bizonyító mosolygós családi fotókon. Tarlós István árokparton pofozkodós rockermúltjával próbálja belopni magát az emberek szívébe, Demszky Gábor pedig műveltségének sajátos elemeivel igyekszik még érdekesebbnek mutatkozni.

"Tarlós Tarol? Rockerből főpolgármester? Tarlós István, aki ma a legnagyobb győzelmi eséllyel indul Budapest főpolgármesteri címéért, bizony igen szegény és durva környéken nőtt fel. Fiatal korában rocker volt" - így kezdődik a független, Fidesz-támogatással induló főpolgármester-jelölt politikai hirdetése, amely az egyik ingyenes budapesti programmagazinban jelent meg. Tarlós ezzel a reklámmal valószínűleg azokat a fiatalokat célozza meg, akikről azt gondolja: a Sziget Fesztivállal kapcsolatos korábbi nyilatkozatai miatt nem szavaznának rá. A hirdetés ki is tér erre: "ellenségei ugyan elterjesztették róla, hogy nem kedveli a Szigetet, de ez, ahogy ő fogalmaz, "egy baromság"".

A szöveg olyan, mintha a kampánycsapat által elképzelt tipikus szigetlakókat célozná meg, és bemutatná, hogy mennyi közös van az óbudai polgármesterben és bennük. "A tinédzser Tarlós Istvánról még a legnagyobb rosszindulattal sem állíthatnánk, hogy a belvárosi dendik életét élte" - tájékoztat a hirdetés, amelyből az is kiderül, hogy  "alapvetően renitens vagányként élte le kamaszkorát. Bizony, voltak konfliktusai, még a suliban is, de kivette a részét az árokparti pofozkodásokból is, rendesen".

Nem csak Tarlós próbál meg a rockzene iránti szeretetével imponálni a választóinak. Ellenfele, Demszky Gábor is felsorolja kedvenc zenéit a blogján, sőt, a liberális jelölt legkedvesebb dalának, a Street Fighting Man-nek a Rolling Stones az előadója, amely a hirdetés tanúsága szerint Tarlós kedvenc együttese.

Tonk Emil, a Magyar Marketing Szövetség alelnöke szerint egyáltalán nem meglepő a főpolgármester-jelöltek részéről az efajta kitárulkozás. Mivel az önkormányzati választás sokkal inkább a személyekről, mint a pártokról kell, hogy szóljon, a személy szerepének a kommunikációban is fel kell erősödnie. "Az a lényeg, hogy mennyire meggyőző, hiteles, bizalomkeltő, mennyire ember az illető" - fogalmazott a szakértő.

Demszky tejallergiás és tífusza is volt

Demszky internetes naplóján azért jóval hangsúlyosabb szerep jut a sport szeretetének, mint a zenei érdeklődésnek. Az SZDSZ-es politikus fotóblogját böngészve két síelős, két evezős, egy lovaglós, egy kocogós, egy vízisíelős és két táncolós képen lehet látni Demszkyt. A fotók szerint a jelölt a testmozgást alkalomadtán a magyar kultúra népszerűsítésével is összeköti, az egyik fotón például egy ázsiai nővel táncol, a képaláírás szerint "Pekingben a csárdás lépéseire" tanította táncpartnerét.

Forrás: demszky.hu
Demszky csárdást tanítForrás: www.demszky.hu

Bár Demszky a Honvéd távlovagló versenyzője, a képet árnyalják a politikus emberi esendőségére tett utalások: a blogról kiderült, milyen sokszor törte már össze magát különböző lovasbalesetekben, és olyan 1976-os fotót is közzétett, amelyen vékony alakját csak egy fürdőalsóval takarva pingpongozik a Római parton. A napló kuriózumok rovatában olvasható olyan információ is, hogy Demszky megfogadta, soha többé nem eszik kagylót, miután egyszer hastífuszt kapott Törökországban, és a világ minden nyelvén el tudja mondani, hogy allergiája miatt nem fogyaszthat tejet. Tonk Emil szerint bevett stratégia, ha egy politikus meghatásra, emóciókra épít, például felsorolja, hogy milyen betegségeken esett át.

A fotóblog alapján úgy tűnik, Demszky nem a háziasságával akar jó pontokat szerezni. Az egyik képen ugyan vasal, de aláírta: "ilyesmit tényleg ritkán csinálok". A "jó apa" imázs sokkal erőteljesebb, rengeteg képen látható gyerekeivel, unokáival. Megjegyzi azt is, hogy Andris fiát ő fürdette meg először.

Az MDF főpolgármester-jelöltje, Katona Kálmán Demszkyhez hasonlóan sportosságát bizonyítja honlapján. A közzétett fotókból látszik, hogy ő is tud síelni, lebiciklizte a mountain bike maratont, szokott népitáncolni, és részt vett a Salgó rallyn is. A sport fizikailag kevésbé megerőltető ágát űzi a MIÉP-es Zsinka László, akinek szórólapjairől kiderül, hogy nemzetközi sakkmester. Székely Péter, a Munkáspárt jelöltje ugyan nem szokott sportolni, de ezt a "hiányosságát"is igyekezett a maga javára fordítani egy interjúban, amit pártja lapjának, A Szabadságnak adott júliusban. A riporter "Sportol?" kérdésére azzal vágott vissza, hogy "sportolnék, de mégis hol?", majd azt sérelmezte, hogy szerinte tökretették az amatőr sportegyesületeket, és drágák a belépők.

A Magyar Marketing Szövetség alelnöke úgy gondolja: a közös nevező a legfontosabb a választók rokonszenvének elnyerésében. Ha a szavazó fölfedez valami közös vonást maga és a politikus között, szimpatikusabbnak látja az illetőt. Ehhez a szakértő szerint elég lehet az is, ha mindkettejüknek három lánya van, de a sportolás, a rockzene kedvelése ugyanígy működhet közös nevezőként, ezt használják ki a főpolgármester-jelöltek.

Nyáry Krisztián, Demszky kommunikációs felelőse szerint a politikus blogja lényegében nem változott a kampányidőszak kezdete óta, "a választások miatt csak ráncfelvarrás történt". A rengeteg fényképet Nyáry azzal magyarázta, hogy a főpolgármester maga is szenvedélyes fotós, és emiatt fontosnak tartja ezt a kommunikációs módot. A tejallergiához és a hastífuszhoz hasonló "kuriózumok" egy régebbi televíziós interjú nyomán kerültek fel a blogra, a riporter akkor ugyanis kifejezetten kérte ilyenek felsorolását. "Ha már megvolt, feltettük" - mondta az [origo]-nak Nyáry.

Szerettük volna megkeresni Tarlós kampánycsapatát is, hogy a sajátos reklámmódszereikről kérdezzük őket, de egyelőre nem tudtuk velük felvenni a kapcsolatot.

Janecskó Kata

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK