Vágólapra másolva!
A magyar lakosság többsége szerint a szolidaritás pusztán segítségnyújtást jelent, és nem felelősségvállalást - ezt mutatja az a közvélemény-kutatás, melyet az Anthropolis Egyesület megbízásából készített a Marketing Centrum. A vizsgálat kimutatta: a magyarok szerint általában nem kell segíteniük a szegényebb országok lakosain.
Vágólapra másolva!

A társadalmi felelősségvállalás és a globális szolidaritás magyarországi mértékét vizsgáló felmérés annak a "Kerekítsd a világot" elnevezésű kampánynak a részeként készült, amely a globális szolidaritás "gondolatainak és eszközeinek megismertetéséért" indult.

A felnőtt magyarokat a különböző közéleti, politikai témák közül a külpolitika érdekli a legkevésbé. Ugyanakkor a megkérdezettek többsége a globalista, a demokratikus, humanista értékekért kiálló külpolitikával ért egyet - áll a kampány sajtóreferense által a távirati irodához eljuttatott közleményben.

A vizsgálat kimutatta, hogy az emberek relatív többsége szerint a gyakorlatban Magyarországnak csak a katasztrófahelyzetekben kell segítenie a harmadik világ szegény országait. A válaszadók úgy ítélik meg, hogy elsősorban a nemzetközi szervezetek feladata a térség rászorulóinak támogatása, ezután következik a civil szervezetek, a magyar kormány, illetve a magánszemélyek szerepvállalása.

A magyarok adományozási hajlandósága társadalmi-demográfiai változók szerint alakul: az adományozási kedv Magyarországon leginkább a gazdasági helyzet függvénye, ugyanakkor a szegényebb társadalmi csoportokban ezt leginkább az iskolázottság befolyásolja - tartalmazza a jelentés.

A legtöbben valamilyen természeti katasztrófa áldozatain, illetve az éhezőkön segítenének, a gazdagabbak és az iskolázottak pedig nagyobb arányban áldoznának globális környezetvédelmi célokra is.

A kutatás a kedden indult "Kerekítsd a világot" elnevezésű kampányhoz kapcsolódik, melynek célja a globális szolidaritás, a nemzetközi segélyezés népszerűsítése, illetve a magyar társadalom tudatosságának serkentése.

A kampány része a Szegénység Világnapjára, azaz október 17-ére, a budapesti Gödör klubba szervezett figyelemfelkeltő demonstráció is, amelyen a szervezők "fax-akcióval, valamint nyilvános puzzle-összerakással" kívánják felhívni a figyelmet arra, miként lehet igazságosabbá tenni a világot.

A programsorozat része továbbá a Göncz Kinga külügyminiszter védnökségével október 20-án és 21-én megrendezendő Nemzetközi fejlesztési tapasztalatok című konferencia, valamint az ezzel párhuzamosan megtartandó Tranzit 2006 elnevezésű fesztivál is, amely gyermekprogramokkal, beszélgetésekkel, fotókiállítással, dokumentumfilmekkel és koncertekkel várja az érdeklődőket.

A "Kerekítsd a világot" kampány záró rendezvénye a karácsonyi Fair Trade-árverés lesz - áll a Linder Bálint sajtóreferens által jegyzett közleményben.

A kampány részeként a Marketing Centrum által végzett közvélemény-kutatás során szeptember 15. és 26. között 2006, 18 évnél idősebb hazai választópolgár nyilvánította ki véleményét a magyar külpolitikáról, a harmadik világ segítéséről, saját adományozási hajlandóságáról és a szolidaritás fogalmának jelentéséről.