A TV2 egyik liszkai műsorát is bírálják jogvédők

2006.10.19. 18:44

Kifogásolja egy európai roma szervezet azt, ahogyan egyes magyar lapok és tévécsatornák bemutatták az olaszliszkai lincselést. A jogvédők szerint egyes híradások és publicisztikák általánosságban a romákat tették felelőssé a történtekért és szították a romákkal szembeni gyűlöletet. A szervezet a TV2-t és a Magyar Nemzetet bírálta név szerint. Információink szerint a TV2 Mokka című reggeli műsorát kritizálják a jogvédők.

A Roma Jogok Európai Központja (ERRC) felszólította a magyar újságírókat, szerkesztőket és a média minden munkatársát, hogy ne erősítsék a fajgyűlöletet. A jogvédő szervezet ugyanis kifogásolja azt, ahogy a magyar média bemutatta az olaszliszkai lincselést. Mint arról az [origo] is beszámolt, vasárnap Olaszliszkán halálra vertek egy tanárt, aki autójával elsodort egy 11 éves kislányt, aki csak könnyebben sérült meg. A rendőrök három férfit vettek őrizetbe, mint kiderült, egyikük a a helyi roma kisebbségi önkormányzat tagja.

A romák jogait védő szervezet csütörtökön megjelent közleményében elítélte a brutális erőszakot, sürgette az eset azonnali és alapos vizsgálatát és a tettesek mielőbbi kézre kerítését. Az ERRC ugyanakkor nem ért egyet azzal, ahogyan magyar tévécsatornák és lapok bemutatták a történteket. Közleményük szerint több magyar sajtóorgánum - amelyek közül a szervezet kifejezetten megemlíti a TV2-t és a Magyar Nemzet című napilapot - a helyi roma közösséget vádolta a tanár haláláért a lincselésről szóló híradásokban.

Mint fogalmaznak, a magyar sajtóban a lincselés állítólagos elkövetőit csak mint "romák"-at emlegették, a különböző szóvivőket, közszereplőket a "roma üggyel" kapcsolatban kérdezték. Néhány publikáció, így például Bayer Zsolt Magyar Nemzetben megjelent írása pedig nyíltan rasszista erőszakra buzdított a jogvédő központ szerint.

Az [origo] szerette volna megkérdezni mindkét kiemelten említett médiát a romajogi szervezet elmarasztalásáról, de a TV2 és a Magyar Nemzet képviselői is csak későbbre ígértek választ.

Az ilyen írásokat a leghatározottabban el kell ítélni az ERRC szerint, amely közleményében a média felelősségét hangsúlyozza. A sajtónak ugyanis nem szabad erősítenie a romákkal szembeni fajgyűlöletet, és nem járulhat hozzá ennek az etnikai csoportnak a diszkriminációjához - figyelmeztet a szervezet.

A közlemény nem nevesítette, hogy a csatorna melyik műsorát kifogásolja, de információink szerint a Mokka című reggeli TV-műsorról van szó.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK