Vágólapra másolva!
Kifogásáradat fogadta az [origo] riporterét pénteken, amikor arról faggatta a szatyrokat cipelő embereket, tudják-e, hogy a mai napra hirdette meg a Tudatos Vásárlók Egyesülete a "ne vásárolj semmit!" napot. Az elegáns budai bevásárlóközpontban és a szegényes közértben egyaránt hatástalan maradt a felhívás: a fogyasztói böjtről a többség nem is hallott, és mindenki meg tudta magyarázni: miért is volt muszáj vennie ezt-azt.
Vágólapra másolva!

A Rózsakert Bevásárlóközpont elé kikötött, fagyoskodó két foxi valószínűleg jó néven vette volna, ha a gazdájuk inkább otthon marad velük együtt, de a "ne vásárolj semmit!" nap ellenére korántsem volt kihalt pénteken az elegáns budai üzletház. Az épület előtt felállított óriás karácsonyfa és a hangszóróból szóló karácsonyi slágerek éppen az ellenkezőjét sugallták annak, amit a kezdeményező civil szervezet, a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) üzenni szeretett volna a fogyasztói böjttel: "a vásárlás nem egyenlő a boldogsággal".

"Csíráztass babot!; Énekelj a zuhany alatt; Rendezz csereberét a fölösleges holmijaidból" - összesen száz hasonló jó tanáccsal látta el az embereket a vásárlás helyettesítéseként a TVE a "ne vásárolj semmit!" nap kampányoldalán. A Magyarországon hétéves hagyománnyal bíró böjtnapra mindig november utolsó péntekén, a karácsonyi vásárlási láz tetőzése előtt kerül sor. A szervezet ilyenkor arra biztat, hogy az emberek gondolják át, milyen környezeti, egészségi és társadalmi hatása van vásárlói döntéseinknek, illetve milyen jogaik és eszközeik vannak a negatív hatások csökkentésére.

"Nem vagyunk vásárlásellenesek. Ez egy szimbolikus egynapos böjt, pedagógiai eszköz, amellyel az aránytalanságokra szeretnénk felhívni a figyelmet, például arra, hogy a gazdag országok túl sokat fogyasztanak, és a fogyasztás szépen lassan öncélúvá válik. Ez ellen harcolunk" - magyarázta az [origo]-nak Horváth Gergő, a TVE munkatársa.

A budai plázában sétálók többségéhez nem jutott el a vásárlásmentes nap híre. "Ha tudtam volna, akkor is eljövök. Két gyerekem van, és most végre rábízhattam őket a szüleimre, így eljöhettem vásárolni karácsonyra és Katalin-napra" - mondta egy szatyrokat cipelő fiatal nő, aki hozzátette, hogy jó ötletnek tartja a "ne vásárolj semmit!" napot, de szerinte inkább vasárnapra kéne szervezni, hogy az emberek otthon maradjanak a családjukkal. "Ráadásul a vasárnapi húsleveshez az alapanyagot nem hétfőn fogom megvenni" - folytatta a vasárnap mellett szóló érvek sorolását. A gyerekeire hivatkozott az a nő is, aki mindkét karján csomagokkal éppen kilépett új szerzeményével egy márkás ruhaüzletből. "Ritkán tudok elszabadulni" - mentegetőzött.

Akárkit szólítottunk meg a bevásárlóközpontban, senki nem ismerte el, hogy vásárlását máskorra is halaszthatta volna. "Muszáj volt megvennem, kötelező az iskolában, hétfőre el kell olvasnom" - mutatott rá A legyek ura egy példányára a könyvesboltból kijövő kamaszlány. A borszaküzletben vásárló elegáns, idős férfi arra hivatkozott, hogy vendégségbe hivatalos, ezért mindenképpen meg kell lepnie valami ajándékkal a háziakat.

A vásárlásmentes nap emlegetése miatt leginkább azok gurultak dühbe, akik élelmiszerüzletben költötték a pénzüket. "Az értelmetlen vásárlással nem értek egyet, de ez az ebédem" - emelte fel zsemlékkel teli kosarát egy huszonéves fiú, a barátja pedig hozzátette: "Szerintem ez hülyeség. Akkor tartsunk egy olyan napot is, amikor nem fürdünk!" Az alacsonyabb árkategóriában mozgó, Karinthy Frigyes úti Honi élelmiszerüzlet előtt szintén az volt az általános vélemény, hogy ételt minden nap kell venni. "Amit vásároltam, az a napi élelmiszer. Az kell. Mást meg úgyse veszek" - magyarázta egy hetvenes éveiben járó bácsi.

Igaz, nem szándékosan, de betartották viszont a fogyasztói böjtöt a World of Luxury nevű luxusáruház törzsvásárlói. A patinás rózsadombi villában berendezett központban, ahol egyébként csak előre bejelentkezett vevőket fogadnak, péntekre nem vártak vásárlót.

Horváth Gergő nem lepődött meg azon, hogy az [origo] által megkérdezettek többsége nem hallott a kezdeményezésről. Elmondta, hogy nem volt pénzük drága hirdetéseket feladni, ehelyett sajtóközleménnyel, egy honlappal és hírlevéllel igyekeztek hírt adni a vásárlásmentes napról. Két másik civil szervezet, a Zöld Fiatalok és a Hulladék Munkaközösség csütörtök délelőtt utcai demonstráción hívta fel az emberek figyelmét a tudatos vásárlásra.

Sem a Rózsakert játékboltjának eladói, sem az élelmiszerüzletek pénztárosai nem tapasztalták, hogy bármennyivel is csökkent volna a forgalmuk a vásárlásmentes napon. Horváth Gergő szerint ugyanakkor ez nem baj, a Tudatos Vásárlók Egyesülete nem is számított arra, hogy kimutatható lesz az áruházaknál a bevételcsökkenés, ugyanakkor biztosak abban, hogy sok ember azért betartotta a böjtöt.

Janecskó Kata