Törvénytelennek tartják a BKV-áremelést

Vágólapra másolva!
Két civil szervezet a Közigazgatási Hivatalhoz fordult, hogy vizsgálja meg, nem törvénysértő-e a BKV viteldíjak emelése. A Levegő Munkacsoport (LM) és a Nagycsaládosok Országos Egyesülete (NOE) szerint a díjak legutóbbi áremelése megsért több jogszabályt, köztük az alkotmányt is.
Vágólapra másolva!

A két civil szervezet szerint a Fővárosi Önkormányzat úgy próbálja áthárítani kiadásait, hogy az a főváros lakossága számára jóval nagyobb költségeket okoz, mint amekkora megtakarítást az önkormányzat elér. Mindez pedig ütközik az arányos közteherviselés alkotmányos elveivel. Hajtman Ágnes, az LM elnökhelyettese bejelentette, "a két civil szervezet a Közigazgatási Hivatalhoz fordult, hogy vizsgálja meg: megfelel-e a jogszabályoknak a Fővárosi Közgyűlés rendelete a BKV Zrt. viteldíjairól".

Szabó Endre, a Nagycsaládosok Országos Egyesületének elnöke közölte: kifogásolják azt is, hogy a rendelet előkészítésében az érintett társadalmi szervezetek nem vettek részt, így nem élhettek véleménynyilvánítási jogukkal. "Az elővárosi közlekedés tarifájának ilyen drasztikus, előre nem egyeztetett emelése különösen hátrányosan érinti a nagycsaládosokat, mivel a többgyermekes családoktól a BKV a családi pótlék emelésének mintegy négyszeresét csikarja ki. Így egy a főváros agglomerációjában lakó négygyermekes családban a havi bérletár emelkedése elviszi az egyik gyerek után kapott családi pótlékot" - emelte ki a NOE elnöke.

Hajtman Ágnes szerint a Fővárosi Önkormányzat egyre kevésbé látja el a környezetvédelemmel és a tömegközlekedéssel kapcsolatos, az önkormányzati törvényben előírt feladatait. A rendelet hatására ugyanis tovább romlik a tömegközlekedés vonzereje, és fokozott hátrányba kerül a személygépkocsi-forgalommal szemben.

Január elsejétől a BKV mindenhol árat emelt, de leginkább a HÉV-re váltható tanulóbérletek ára nőtt. Míg tavaly Budapest közigazgatási határán kívül öt kilométeres távolságra 437 forintba került a tanulók bérlete, addig ez január 1-jétől 1290 forint lett. Ha egy diák Budapesttől 20 kilométeres távolságra utazik, akkor 7350 forintos bérletet kell vásárolnia, míg tavaly ugyanezért a bérletért 1748 forintot fizetett.

A legdrágább olyan HÉV-bérlet, amellyel Budapest közigazgatási határain kívül 25 kilométerre is lehet utazni, havonta 19 440 forintba kerül, egy ugyanilyen távolságig érvényes bérlet a diákoknak pedig 8820 forintba kerül havonta. A diákokat sújtó áremelésen kívül megszűnik a nyugdíjasok kedvezménye is a HÉV-bérletekre és -jegyekre.

Ez ellen legutóbb Gémesi György, Gödöllő polgármestere tiltakozott a Magyar Önkormányzatok Szövetségének nevében. Gémesi Demszky Gábor főpolgármesternek írt levelet az ügyben, akitől azt kéri, függessze fel az áremelésről szóló rendelkezéseket. Hétfőn szintén a HÉV-menetjegyek miatt a Fidesz a gazdasági tárcától kérte, tegyen valamit, a Pest Megyei Önkormányzat pedig egyenesen a BKV-től.