UV-gravírral vennék el a tolvajok kedvét az autólopástól

Vágólapra másolva!
Speciális UV-gravírozzással kellene beleírni a gépkocsik karosszériaelemeibe az alvázszámot, hogy ne érje meg alkatrésznek ellponi a járműveket. Ezt a BRFK javasolja, miután az utóbbi időben leginkább alkatrésznek lopják az autókat a tolvajok - írja a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

Drágán és nehezen eltávolítható UV-gravírral kellene megjelölni a gépkocsik karosszériaelemeit, hogy tovább csökenjen az autólopások száma, a BRFK szerint - írja a Népszabadság. A lap szerint a 2000-től forgalomba helyezett autók esetében írnák elő ezt a módszert. Megjelölnék a karosszériaelemeket és a drágább tartozékokat: a gépkocsi alvázszámát gravíroznák beléjük. A pár tízezres egyszeri befektetés sikeres védelmet jelentene: az UV-gravírral már nem érné meg ellopni az autót - mondta a lapnak Tóth Gábor, a budapesti rendőrfőkapitány bűnügyi helyettese.

Az autólopások száma tíz év alatt a felére csökkent (1996-ban 16 168, 2006-ban 6900 autót loptak el), de a BRFK illetékesei tovább csökkentenék ezt a számot. Az UV-gravírt pedig azért javasolják, mivel a lopások célja mára nem a kocsik külföldre csempészése vagy újraeladása, hanem szétszerelése és alkatrészként értékesítése lett. Tóth Gábor szerint ugyanis a tolvajok és a bontók munkáját nagyban megkönnyíti, hogy az alkatrészek többségén nincs semmiféle azonosító szám vagy jelölés.

Tóth Gábor egy sikeres francia példát is említett, ahol naprakész nyilvántartás vezetésére kötelezték az autóbontókat arról, hogy az egyes alkatrészeket mely autókból vették ki, azt a kocsit ki és mikor adta be bontásra, de feljegyeznék a vevőket is. Ezzel Franciaországban harmadára csökkent a bontók, és érzékelhetően az autólopások száma is. Tóth szerint ezzel kifehéríthetnék a magyar autóalkatrész-piacot és az autóbontó iparágat. Az ORFK már foglalkozik Tóth UV-gravíros javaslatával - írja a Népszabadság.