Csak a hidegtől féltik a budapesti Dakar-rajtot

Vágólapra másolva!
Napokon belül a kormány elé kerül az esetlegesen Budapestről rajtoló Dakar-rali anyagi hátterét vizsgáló tanulmány. Ujhelyi István államtitkár szerint azonban már most kijelenthető, hogy megéri a befektetés, az ötszázmilliós jogdíjnál és a rendezési kiadásoknál több pénzt hozna a magyar költségvetésnek a világhírű esemény.
Vágólapra másolva!

Februárban garanciát kell vállalnia a kormánynak arra a kétmillió eurós (mintegy ötszázmillió forintos) összegre, amennyi ma a Dakar-rali jogdíja, legalábbis ha akarja a verseny rajtját Budapest. Ennyibe kerülne a várhatóan szintén százmilliós nagyságrendű rendezési költségen felül az, hogy legkorábban 2010 januárjában a magyar fővárosból rajtolhasson a világ egyik leghíresebb autóversenye.

Szerettük volna megtudni, hogy az ötszázmilliós kormányzati garanciavállalás mit jelent pontosan. Azt jelenti-e, hogy ha a szponzoroktól nem jön össze ez az összeg, akkor azt a magyar költségvetésből kell kipótolni, vagy teljes egészében kormányzati pénz megy majd erre, de az üggyel foglalkozó államtitkártól, Ujhelyi Istvántól nem kaptunk egyértelmű választ. A kormány a jövő héten foglalkozik a kérdéssel, majd rá egy héttel érkeznek ismét Budapestre a szervezők. Ha mindkét fél úgy akarja, megyegyeznek a raliról.

A területfejlesztési minisztérium államtitkáraként dolgozó Ujhelyi szerint három feltételnek kell teljesülni ahhoz, hogy a magyar főváros rendezhesse meg a verseny rajtját. Elsőként a francia szervezőknek kell - ahogy a politikus fogalmazott - beleszeretni a budapesti projektbe. Az államtitkár szerint a csütörtöki tárgyalások után ez már szerinte borítékolható. Másodszor: a magyar kormánynak el kell döntenie, hogy megéri-e az országnak anyagilag belevágni ebbe a sporteseménybe.

Jelenleg készítik azt a hatástanulmányt, amely választ ad erre, de Ujhelyi már most azt mondta az [origo]-nak, hogy úgy látja, jó üzletet kötne a ralival az ország. Az államtitkár ezt több oldalról is alátámasztotta. Szerinte kifejezetten jót tenne a szállodaiparnak, ha a januári holtszezonban 4-5 napra sportszerető külföldiek lepnék el Budapestet. Az államtitkár még azt is hozzászámolta a várható nyereséghez, hogy valószínűleg több autópálya-matrica fogyna. Ennek megfelelően három csapat dolgozik a kormány elé kerülő hatástanulmányon: a területfejlesztési minisztériumhoz tartozó sportállamtitkárság, a turisztikai hivatal, valamint külsős adószakértők.

Ujhelyi tulajdonképpen a harmadik feltételt nevezte egyedül bizonytalannak: ez pedig a januári budapesti időjárás. A leginkább sivatagi szakaszairól elhíresült viadal versenyautói ugyanis nem a jellemzően fagypont körüli magyar télre vannak beállítva. Az már korábban eldőlt, hogy jövőre - az ideihez hasonlóan - Lisszabonból indul a verseny, a 2009-es rajthelyéért jelenleg két spanyol város küzd. Vagyis a legkorábban 2010 januárjában indulhatna Budapestről a sivatagi rali.