Nem tetszik a rockos kérdőív az ombudsmannak

Vágólapra másolva!
Az adatvédelmi biztos szerint nem jogsértő a Magyar Posta 3,6 millió háztartásba kiküldött kérőíve, ő ennek ellenére veszélyesnek tartja, és nem fogja visszaküldeni a cégnek. Az ombudsman azért adott ki állásfoglalást, mert többen beadvánnyal fordultak hozzá, tartottak ugyanis attól, hogy sértheti személyiségi jogaikat a kérdőív, amely még arról is érdeklődik, hogy az illető szereti-e a lakodalmas rockot.
Vágólapra másolva!

A Magyar Posta 3,6 millió háztartásba kézbesített egy 8 oldalas kérdőívet, aminek kitöltéséért nyereményjátékban lehet részt venni. Az adatgyűjtést a cég azért végzi, hogy üzleti partnereivel közösen, "személyre szabott ajánlataikkal" kereshessék meg ügyfeleiket. A kérdőív általános része arra kérdez rá például, szabadidőnket horgászattal vagy a testépítéssel töltjük-e inkább, zenében a lakodalmas rockot vagy az alternatív stílust részesítjük-e előnyben. Később azt kell megválaszolnunk, hány alkalommal megyünk nyaralni, melyik hipermarketben vásárolunk, ki a telefonszolgáltatónk.

A Péterfalvi Attila adatvédelmi biztoshoz érkezett beadványok azt kifogásolták, hogy a kérdőív túl sok adatra kérdez rá, és ha ezt valaki kitölti, teljesen átláthatóvá válik. "Olyan kérdésekre nem szívesen válaszolnak az emberek névvel és címmel, mint hogy milyen autójuk van, mekkora a lakásuk, mennyi a háztartási jövedelmük havonta" - mondta az [origo]-nak az ombudsman.

Péterfalvi Attilla állásfoglalásában nem ítélte jogellenesnek a Magyar Posta adatgyűjtését, mivel a kérdőív megfelel az adatvédelmi törvénynek. Tartalmazza, hogy a válaszadás önkéntes, és a kitöltőnek egy nyilatkozatot is alá kell írnia, hogy hozzájárul adatai kezeléséhez. A kérdőíven egyértelműen szerepel, hogy az adatok a Posta üzleti partnereinek hirdetéseihez kellenek. A Magyar Posta az adatvédelmi nyilvántartásba is bejelentette adatgyűjtési szándékát.

Az ombudsman mindettől függetlenül aggályosnak tartja a kérdőívet. Ennek kitöltésével az érintettek kész "személyiségprofilt" bocsátanak a Posta rendelkezésére - tartalmazza a biztos állásfoglalása. A biztos véleménye szerint ráadásul sokan azért is érzékenyebbek a Posta esetében, mert egy állami tulajdonban lévő cégről van szó, és még élnek a régi félelmek.

Az állásfoglalás figyelmezteti a kérdőívet kitöltőket, hogy legyenek tudatában annak, hogy a válaszadással "erősen korlátozzák magánszférájukat, és személyes adataik védelméhez való jogukat". Péterfalvi jelzi állásfoglalásában, ő személy szerint úgy döntött, nem küldi vissza a kérdőívet. Az [origo]-nak elmondta, hogy 2000-ben már elődje, Majtényi László is foglalkozott hasonló üggyel, amikor a Posta majdnem ugyanilyen kérdőívet küldött szét. Akkor Majtényi nem javasolta annak kitöltését.

A Magyar Posta nem kíván változtatni a kérdőívek tartalmán, ha az adatvédelmi biztos azt nem találta jogellenesnek - közölte az [origo]-val a cég szóvívője, Tomecskó Tamás. Arról, hogy a 3,6 millió kiküldött kérdőívből hány érkezett vissza eddig, illetve milyen kérdéseket hagytak kitöltetlenül, a február 28-ai határidő lejárta előtt nem tudnak nyilatkozni.

A Magyar Posta honlapján olvasható, hogy ha valamelyik cég érdeklődik a potenciális fogyasztók iránt, akkor ők juttatják el a hirdetést, anélkül, hogy az adatokat kiszolgáltatnák. A hirdetni kívánó cég megadja, hogy például zenekedvelő 18-25 éveseket keres hirdetéséhez, a Posta a személyes adatoktól külön tárolt életmód-adatbázisban megnézi, hány ilyen van, majd egy kód alapján megkeresi, kikről van szó, és egyszerűen kikézbesíti a hirdetést - magyarázta Tomecskó, hogyan működik majd hirdető és vásárló közötti közvetítés.

Direkt marketinggel a cég régóta foglalkozik, az adatbázis-építés új dolog - mondta a szóvívő. "Európa egyes országaiban az állampolgárok évente 300-400 ilyen levelet kapnak, Magyarországon egyelőre csak 30-40-et" - tette hozzá.

Haraszin Éva