Emberi mulasztás is okozhatta a vonatbalesetet

Vágólapra másolva!
Áramszünet miatt nem működtek a jelző- és biztosítóberendezések, de emberi mulasztás is szerepet játszhatott a kedd esti halálos vonatbalesetben. A Tatabánya és Bécs között közlekedő nemzetközi személyvonat és egy tehervonat ütközött össze. A személyvonat mozdonyvezetője életét vesztette, nyolcan megsérültek.
Vágólapra másolva!

A kedd esti balesetet megelőzően már egy órája áramszünet volt, ezért nem működtek a jelző- és biztosítóberendezések - mondta MÁV szóvivője, Kavalecz Imre az MTI-nek. Emlékeztetett, hogy a biztonsági szabályzat szerint ilyenkor a vonatok csak csökkentett sebességgel haladhatnak. A gyorsvonat azonban nem lassított le az előírt sebességre. Kavalecz az [origo]-nak azt mondta, az előzetes becslések szerint az ütközéskor a sebessége meghaladta a 90 kilométert óránként.

Kedd este valamivel hét óra előtt történt a baleset: a Tatabánya-Győr-Hegyeshalom-Bécs vonalon közlekedő EUREGIO-s nemzetközi személyvonat egyelőre tisztázatlan okok miatt utolérte az ugyanezen a pályán közlekedő tehervonatot. Az ütközés után a személyvonat a pályán maradt, de a mozdony és az első kocsi megsérült.

A személyvonat mozdonyvezetője meghalt, a mentők jelentése szerint nyolc utas könnyebb sérülést szenvedett, amikor az ütközés következtében elesett. A fémhulladékot szállító teherszerelvény öt kocsija kisiklott, ebből több keresztbe fordult, így elzárta mindkét vágányt, a személyvonat mozdonya pedig teljesen összeroncsolódott.

Az [origo] által korábban megkérdezett, név nélkül nyilatkozó vasútbiztonsági szakértő szerint a baleset valószínűleg azért történhetett, mert lehetséges, hogy műszaki zavar keletkezett a vasúti pálya jelzőrendszerében. Ezt észlelnie kell a mozdonyvezetőnek, mert a jelzők ilyenkor vagy a normálistól eltérő jelet adnak vagy teljesen sötétek.

Mint mondta, a MÁV forgalmi utasításában pontosan meg van határozva, hogy az ilyen rendkívüli helyzetekben milyen speciális szabályokat kell betartani, így például azt, milyen sebességgel közlekedhet, hogyan zárkózhat fel a vonat vagy mi a teendő a jelzőrendszer helyreállítása érdekében. Ezért a vasúti ügyekben igazságügyi szakértőként is eljáró szakember szerint vélhetően emberi hiba okozta a balesetet.

Jelentős késések

A helyszínen a délutáni órákban egy vágányon helyreállították a forgalmat, ekkor már a Bécs-Budapest vonalon a vonatoknak nem kell Székesfehérvár felé kerülővel közlekedniük. Délután öttől a belföldi és a nemzetközi gyors-, Intercity és Eurocity vonatok megint az eredeti útvonalukon közlekednek. A személyvonatok utasait Almáfüzitő és Komárom között még mindig buszok szállítják, és késésekre kell számítani. A terv szerint mindkét vágányon csütörtök hajnaltól áll helyre a közlekedés.

Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője szerda reggel azt közölte, hogy bár a baleset helyszínén egész éjszaka dolgoztak a mentésen, még délutánig eltarthat a a kisiklott vasúti kocsik eltávolítása, illetve a pálya, valamint a felső-vezeték helyreállítása.

[origo]/MTI