Régi reklámosokkal erősített be Gyurcsány

2007.03.02. 8:27

Három óriáscégeknek dolgozó kommunikációs szakember, egy számítástechnikai területről érkező menedzser és egy gyesről visszatérő egykori tévés műsorvezető - velük erősített be a kabinetjét átalakító miniszterelnök. A kiválasztásban fejvadászok mellett Batiz András is besegített. A kommunikációs túlsúly jelzi, Gyurcsány Ferenc elégedetlen azzal, ahogy a sokat hangoztatott reformokat és a fájdalmas megszorításokat próbálták eddig elmagyarázni.

"Ez egy mítosz a szakmában" - magyarázta érdeklődésünkre egy neve elhallgatását kérő marketinges szakember, mi motiválhatja azokat a versenyszférában sikeres embereket, akik elmennek a kormány mellé kommunikálni. A marketinggel, PR-rel foglalkozók közt egyrészt ott él Az elnök emberei című amerikai tévésorozat által sugallt kép a politikai kommunikációról, másrészt sokan tartanak is ettől a területtől - jegyezte meg.

Most négy hazai szakembernek alkalma nyílik rá, hogy kipróbálja magát ezen a terepen, a miniszterelnök ugyanis őket hívta erősítésnek. Szinte teljesen átszervezte kabinetjét, igaz, a vezetésével egy régi munkatársát, Gál J. Zoltán államtitkárt bízta meg, aki eddig is felelős volt a kommunikációs területért.

A főnök

Gál J. a személyi változásokat bejelentő tájékoztatón azt mondta, a miniszterelnöki kabinet a megszűnő kommunikációs államtitkárságból és a jelenlegi miniszterelnöki titkárságból jön létre, és a kommunikáció mellett az új szervezet feladata lesz a miniszterelnöki tanácsadók munkájának összehangolása, a kormányfő tevékenységének támogatása (például a programszervezés) és a kormányzati kommunikáció is.

Ez utóbbiról az államtitkár azt mondta, az őket ért "jogos kritikákra" reagálva változtatnak. Korábban több kormánypárti politikus, így Gyurcsány Ferenc miniszterelnök is azt mondta, a kormány nem tudta elmagyarázni az embereknek, milyen célt szolgálnak a reformok. Az államtitkár a saját politikai felelősségét firtató kérdésre azt mondta, ő szembenézett a bírálatokkal és megfogadta a jogos kritikákat, kérdésünkre sem részletezte azonban, hogy pontosan milyen hibákat róttak fel neki.

Azt azonban, hogy voltak zavarok, az is jelezte, hogy elég nagy volt a jövés-menés az utóbbi pár hónapban. Távozott Batiz András ex-szóvivő, kommunikációs igazgató és Tóth Miklós kommunikációért felelős szakállamtitkár, miközben a korábbi hírekkel szemben nem igazolt a MeH-hez Szigetvári Viktor, az MSZP korábbi kampányfőnöke.

A helyettes

Gál J. helyettese, a kabinet operatív munkájának irányítója március 19-étől Pimper Richárd lesz, aki az Albacomp ZRt. vezérigazgató-helyettesi posztjáról érkezik a közszférába, szakállamtitkári rangban. Pimper az [origo]-nak azt mondta, egy fejvadász cégen keresztül keresték meg, és nem politikai elköteleződésnek, inkább szakmai kihívásnak tekinti a kormányzati szerepvállalást.

"Mindig is kacérkodtam a gondolattal, hogy a tapasztalataimat a közszférában kamatoztassam" - mondta Pimper, aki szerint komoly kihívás lesz egy új csapatot építeni az átvett és a most a kabinethez érkező kollégákból. Terveiről az új szakállamtitkár annyit mondott, motiváltabb szervezetet szeretne és nagyobb hatékonyságot mind a kommunikációban, mind a kormányzati szervek közti kapcsolattartásban, de konkrét intézkedésekről most még nem kívánt beszélni.

A kommunikátorok

A miniszterelnöki kabinet marketingkommunikációs részlegét Kirsch Zsuzsa irányítja március 19-étől, aki eddig a McCann Erickson kommunikációs ügynökség kreatív igazgatója volt. Ennek a reklámcégnek a nevéhez fűződnek többek közt a Zwack likőrgyár reklámjai, de népszerűsítették a Nestlé kávéit is. Egy név nélkül nyilatkozó munkatársa szerint Kirsch alapos, pontos ember és igazi csapatjátékos, ami forrásunk szerint ritka tulajdonság a kreatívoknál.

A most létrehozott PR-igazgatói posztot Rózsa Gyöngyi tölti be, aki korábban a GGK Direkt PR-igazgatója volt. Ez a cég korábban több brand-, vagyis márkaépítő kampányt is csinált, hozzájuk kötődik például a nagy vihart kavart MATÁV-hirdetés, amelyben a telefondróton ülő énekesmadár szimbolizálta a céget, míg a többi, esetlenül mozgó madár a versenytársakat. Rózsáról egy munkatársa azt mondta, jó szakember, de nincs igazán gyakorlata abban, hogy egy szervezetet vezessen.

A kabinet stratégiai kommunikációs főigazgatója márciustól Baráth Péter - Baráth Etele korábbi tárca nélküli miniszter fia - lesz, aki jelenleg a Publicis Hungary Reklámügynökség igazgatója. Ez az ügynökség csinálta többek közt a Coca-Cola és a Renault tévés hirdetéseit. Próbáltuk elérni mindhárom új kabinettagot, de csak Baráthtal és Kirschsel tudtunk beszélni, és egyikük sem akart nyilatkozni.

Belső ember tölti be márciustól a kabinet kormányzati kommunikációs igazgatói posztját.  Gyurkovics Tamás 2003 óta dolgozik a Miniszterelnöki Hivatalban, jelenleg kommunikációs-igazgatóhelyettes a kommunikációs államtitkárságon. A kormányfő programjaiért Teiszler Zoltán lesz felelős, aki 2003 októbere óta Gyurcsány Ferenc titkára.

A szóvivő

Az új stábbal szinte egy időben debütál az új kormányszóvivő, Demcsák Zsuzsa is, a posztot jelenleg betöltő Danks Emese ugyanis közös megegyezéssel távozik. Az ápirlis 2-án kezdő Demcsák Zsuzsa a hivatalos bejelentés után az MTI-nek azt mondta, elsősorban a reformokkal kapcsolatos kommunikáció lesz a feladata, míg az aktuálpolitikai kérdések, a politikai csatározások Gál J. Zoltánhoz tartoznak majd. Demcsák szerint az ő feladata a reformok érthető, emberi nyelvre való lefordítása, világos kommunikációja lesz.


A kormányszóvivő honlapja

Demcsák kiválasztásánál a korábbi szóvivő, Batiz András segédkezett. Batiz az [origo]-nak azt mondta, az új szóvivőről az ő véleményét is kikérték, és találkozott is a döntés előtt Demcsák Zsuzsával, akit értelmes, felkészült és nem utolsó sorban politika iránt érdeklődő szakembernek ismert meg. Ők egyébként már régről ismerhetik egymást, ugyanis mindketten szerepeltek a köztévé Tonik című műsorában.

Arról, hogy Demcsák Zsuzsáról több lapban is megjelentek korábbi fehérneműs képei, Batiz azt mondta, ez a felhajtás szerinte pár nap alatt elül, és várhatóan nem befolyásolja majd a szóvivő megítélését. Maga Gyurcsány Ferenc is megemlékezett a blogján a fotókról, és azt írta: "hadd jegyezzem meg, senki nem készül kormányszóvivőnek húszévesen".

Centralizációs kísérlet

Szabados Krisztián, a Political Capital igazgatója úgy véli, Gyurcsány jelentős csúszásban van a kommunikációs stáb átszervezésével. Az elmúlt hónapokban ugyanis a kormányzati kommunikációs stáb lemorzsolódott, és ezt a kormányfő most úgy próbálja megoldani, hogy a piacról csábított át szakembereket, ami az igazgató szerint nem egyedülálló, nyugati országokban bevett gyakorlat.

Szabados szerint a miniszterelnöki kabinet megerősítése jelenthet egyfajta centralizációt, amire volt már kísérlet az Orbán-kormány és Gyurcsány első kormánya alatt is, de azok nem váltak be. A szakember azt mondja, elvben előnyös lehet, ha a szakpolitika és a kommunikáció egy kézben van, mert így egységes üzeneteket lehet eljuttatni a közvéleményhez, de csak később a működés során derül ki, sikeres-e az elképzelés.

Kovács Áron - Gergely Zsófia

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK