Vasúti mellékvonalakat búcsúztattak

Vágólapra másolva!
Demonstrációt tartott kétszáz ember a pápai vasútállomáson, a Pápa-Csorna és a Pápa-Tatabánya-alsó közötti vasúti szárnyvonalak megszüntetése miatt szombaton délután. A demonstrálók szerint a Gyurcsány-kormány vasútfejlesztést ígért, most mégis több vasúti vonalat szüntetnek meg.
Vágólapra másolva!

"2001 májusában, amikor a felújított pápai vasútállomást avattuk, nem gondoltuk volna, hogy néhány év multával itt két vasútvonal bezárásának, halálának leszünk a tanúi" - mondta szombaton Fónagy János fideszes országgyűlési képviselő a demonstráción. Az Orbán-kormány közlekedési minisztere szerint a vasúti szárnyvonalak bezárásának gazdasági indokai "egyszerűen nem igazak". Fónagy rámutatott: az unió közlekedési bizottságának néhány napja tartott ülésén is arról volt szó, hogy a környezetkímélő és energiatakarékos közlekedést a vasút jelenti és azt érdemes fejleszteni. Véleménye szerint a 141 kilométer hosszú, 14 vasútvonal mostani bezárása gazdaságilag indokolatlan.

Kovács Zoltán, Pápa fideszes polgármestere a demonstráción emlékeztetett arra, hogy a 2006-ban megalakult Gyurcsány-kormány programjában szerepelt, hogy fejlesztések révén a környezetbarát vasút visszanyeri majd a korábbi jelentőségét, a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében pedig elsősorban közút- és vasútfejlesztésre fordítják a bővülő forrásokat, továbbá a vidéket jelentősen fejleszteni szükséges. Ezzel szemben a valóság az, hogy ma megszűnik két Pápáról induló vasútvonal, országszerte pedig tizennégy.

Hozzátette: a Pápa-Csorna vasútvonal megmaradása érdekében 13 ezer aláírás gyűlt össze, s amikor azokat átadta, "olyan tipikus Kókás kiszólást" kapott, miszerint utasokat gyűjtsenek ne aláírásokat. "Pápa és környéke élni akar és nem hagyjuk, hogy ezek a vasútvonalak véglegesen bezáródjanak az itt élők előtt" - jelentette ki Kovács Zoltán, majd azt hangoztatta, hogy Gyurcsány Ferenc "innentől kezdve ne hívja magát pápai gyereknek".

A polgármester és a volt közlekedési miniszter két koszorút helyezett el a vasútállomás újjáépítésére emlékeztető márványtáblánál; a koszorúk szalagjain ez volt olvasható: Pápa-Csorna: 1896-2007, Pápa-Kisbér: 1902-2007. A demonstrálók egy része ezután a Csornára, másik része pedig a Kisbérre utoljára induló vonatra szállt fel.

Az SZDSZ szombati közleménye szerint a párt büszke arra, hogy egy liberális gazdasági és közlekedési miniszter irányítása alatt kerül sor a közösségi közlekedés reformjára. A közlekedés átfogó átalakításáról eddig minden közlekedési miniszter beszélt, de egyedül Kóka János látott neki a megvalósításának. Ezzel a lépéssel mintegy 2 milliárd forintot takarít meg az állam az adófizetők pénzéből - áll a közleményben.

Az SZDSZ emlékeztet arra, hogy a Fidesz kormány volt közlekedési minisztere, aki "mellékvonal búcsúztatót" tartott, miniszterként még 1.000 kilométer vasút leállítását javasolta, és további 3.000 vasútvonal helyzetét kívánta megvizsgálni. A liberális párt úgy véli, az egész tömegközlekedést nemzeti kérdésként kell kezelni, a problémákra pedig a reform a megfelelő válasz - tartalmazza a közlemény, hozzátéve: a liberálisok azt várják a kormánytól, hogy racionalizálja a MÁV gazdálkodását, idővel pedig teremtse meg annak lehetőségét, hogy az utazókért folytatott verseny segítse a modern, színvonalas közlekedés kialakítását.