Nem bíztak a buszokban a régi vonatosok

Vágólapra másolva!
Hétfőn csak kisebb problémákkal váltotta fel a busz a vonatokat a 14 megszüntetett vonalon. Ennek ellenére - legalábbis az [origo] által felkeresett tatabányai vonalon - alig volt utas az új buszjáratokon, mivel az emberek más megoldást választottak.
Vágólapra másolva!

Egyetlen utas szállt fel Tatabányán a megszüntetett személyvonat helyett Pápára közlekedő autóbuszra hétfő délután. Az [origo] által megkérdezettek szerint a reggeli járaton is alig utazott néhány ember. Ez szerintük nagyrészt annak a következménye, hogy a korábban vonattal járó utasok nem bíztak az új buszban, és inkább más járatokat választottak a vonatpótló helyett.

A tatabányai vasútállomás információs helyiségében ülő nő szerint reggel nagyobb fennakadást okozott, hogy az utasok nem tudták, honnan indul a vonatok helyett közlekedő busz. Azt mondta, sokan eleve a buszvégállomásra mentek, pedig ott nem áll meg a vonatokat felváltó járat. "Végül az állomásfőnök úrnak kellett kiderítenie, hogy a vasútállomás bejáratánál lévő megállóból indulnak a buszok, mert én innen még telefonálni sem tudok. Addig persze mindenki itt panaszkodott" - mondta.

Laczkó Attila 30 éven át utazott vonattal Kisbér mellől Tatabányára. Szerinte azért voltak kevesen a vonatok helyett indított hétfői buszokon, mert nem tudták, hogyan fog közlekedni az új járat. Ezt egy másik, idősebb utas is megerősítette: "Nálunk például a rendes busz 10 perccel korábban van, mint ez az új, és így természetes, hogy inkább azzal mennek az emberek." A férfi ezért tart attól, hogy a vonatok helyett közlekedő buszokat előbb-utóbb megszüntetik.

Laczkó Attila elmondta, hogy a kevés utas miatt nem volt késés az új buszon, bár a menetidő azért hosszabb a vonaténál. Ennek ellenére sajnálja a vonatot: "Vonattal járni egy életstílus volt. Ott az emberek társasági életet éltek, beszélgettek. A kabátot is le lehetett venni, meg a lábát is kinyújthatta az ember."

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium tavaly nyáron még azt jelentette be, hogy 28 vonalon tervezi a vasúti közlekedés megszüntetését. Végül a tárca decemberi döntése szerint 14 vonalon állt le a forgalom. A tárca indoklása szerint ezeken a vonalakon a párhuzamos közlekedést szüntetik meg, azaz csak az autóbuszokat részesítik állami támogatásban.

A legfőbb érv a vonalak megszüntetése mellett az általuk termelt veszteség volt: a minisztérium nyári kimutatása alapján a 28 vonal a vasúthálózat 12,2 százalékát jelenti, de csak az utasok 2 százaléka használja őket. Kóka János miniszter szerint még akkor is olcsóbban jönnének ki, ha ezután taxit fizetnének a mellékvonalakon utazók.

A mellékvonalak megszüntetése ellen azonban több érv is felmerült. A Levegő Munkacsoport például korábban azért tiltakozott, mert a busz jobban szennyezi a környezetet a vonatnál, ráadásul balesetveszélyesebb is, és a kényelmi szempontok is a vonat mellett szólnak. A vonatra például babakocsit, kerekes széket és biciklit is fel lehet tenni, ami a távolsági buszoknál szinte elképzelhetetlen.

Jacobi Viktória